tualimforum.com

tualimforum.com (http://www.tualimforum.com/)
-   Diğer Spor Dalları (http://www.tualimforum.com/diger-spor-dallari/)
-   -   F1 Kuralları,Formula 1 Kuralları (http://www.tualimforum.com/diger-spor-dallari/31952-f1-kurallariformula-1-kurallari.html)

Metrix 09.06.09 14:18

F1 Kuralları,Formula 1 Kuralları
 
F1 Kuralları,Formula 1 Kuralları

GENEL KURALLAR
MOTOR :
- Motor hacmi 3000 cc'yi geçemez,
- Silindir sayısı 10 ile sınırlandırılmıştır,
- Her silindir en fazla 5 valf bulundurabilir [ Bütün takımlar silindir başına 4 valf kullanmaktadır ],
- Motorun şarj edilmesi sırasında 'Supercharging' ve 'Turbocharging' yasaklanmıştır,
- Motorun yapısı [ özellikle şaftlar ] çelik ve dökme demirden yapılmalıdır,
- Pistonlar, silindir başı ve silindir yatakları yapay kimyasal bileşiklerden yapılamazlar [ örneğin Karbon Fiber ],
- Egzoz sisteminin uzunluğu değişken olamaz,
- Aracın startta ve pitstopta çalıştırılması sırasında yardımcı başka bir alet kullanılabilir,
- Hız sabitleyici pite girerken ve çıkarken, bir de 1. - 2. - 3. viteslerde kullanılabilir.

İLETİM ve VİTES KUTUSU :
- Sadece ön tekerler direksiyona bağlı olmalıdır,
- Otomatik vites kutusu yasaklanmıştır,
- Spin atmayı engelleyici herhangi bir sistem kullanılamaz,
- Vites değiştirilmesi sadece pilot tarafından yapılabilir,
- Vites oranı sayısı en az 4, en fazla 7 olabilir [ 4 ileri - 7 ileri arası ],
- Bütün araçların geri vitesi olmalıdır,
- Kalkış Kontrol Sistemi [ Launch Control System ] ve Çekiş Kontrol Sistemi İspanya 2001 Grand Prix'sinden itibaren serbest bırakılmıştır.

FREN :
- Araçlar sadece hidrolik fren sistemini kullanabilir. İki tane hidrolik sistem bulundururlar; bir tanesi önde, diğeri arkada bulunur,
- Tekerleklerin fren esnasında kilitlenmelerini engelleyen 'Anti Block System' [ ABS ] yasaklanmıştır,
- Her tekerlekte en fazla 6 pistonlu fren kalibresi kullanılabilir,
- Her tekerlek için bir tane disk kullanılabilir. Bu diskin kalınlığı en fazla 2.8 cm, dış çapı ise en fazla 27.8 cm olabilir.

YAKIT ve YAĞ SİSTEMİ :
- Yakıt tankları FIA tarafından onaylanmış ve kauçuk-lastikten imal edilmiş olmalıdırlar [ Kaza sırasında yakıtın dökülmesini engellemek amacıyla ],
- Yakıt tankları pilot ile motor arasında olmalı ve yakıt tankının yüksekliği en fazla pilotun koltuğunun 30 cm üzerinde olabilir,
- Takımların kullanacakları yakıt ve yağ numunelerini sezon başında FIA'nın teknik ekibine onaylatmaları gerekiyor.

LASTİK ve TEKERLEKLER :
- Tekerlek sayısı 4 ile sabitlenmiştir,
- Jantlar metallerden yapılmak zorundadır,
- Ön tekerleklerin genişliği en fazla 35.5 cm, en az 30.5 cm, arka tekerleklerin genişliği en fazla 38 cm, en az 36.5 cm olmalıdır,
- Bütün tekerleklerin çapı 66 cm ile sabitlenmiştir.

ARACIN BOYUTLARI ve AĞIRLIĞI :
- Aracın genişliği en fazla lastikler ve jantlar da dahil olmak üzere 180 cm olabilir,
- Aracın uzunluğu en fazla 420 cm olabilir,
- Aracın yüksekliği en fazla 95 cm olabilir,İki tekerlek arası en fazla 140 cm olabilir,
- Aracın ağırlığı pilot da dahil olmak üzere en fazla 600 kg olabilir,
- Kanatlar kesinlikle şasiye sabitlenmiş olmalı ve hava akımlarından dolayı hareket etmemelidir,
- Arka kanatların genişliği en fazla 100 cm, yüksekliği ise en fazla 30 cm olabilir,
- Ön kanatlar, 50 kg'ı kaldırabilecek dayanıklılıkta olmalıdır ve en fazla 0.5 esneyebilir.

YENİ KURALLAR

1- Sıralama turları formatı yeniden düzenlendi. Buna göre eskiden sadece Cumartesi günü 1 saatlik süre içinde takımların zamanı serbest kullanarak iyi bir derece aradığı sıralama turları, iki güne yayılarak 12 tur yerine, sadece tek bir hızlı turun atılacağı iki günlü 'Süper Pol' sistemine dönüştü. Böylece Cuma günü ilk seansta alınacak dereceler, Cumartesi piste çıkma sırasını belirleyecek. Cumartesi günü ise Cuma en iyi dereceyi yapacak pilot son sırada çıkma şansını kazanacak.

2- 6 pilota, birinciden itibaren 10-6-4-3-2-1 sırasıyla belirlenen puan sistemi, yeni düzenlemeye göre ilk 8'e birinciden itibaren 10-8-6-5-4-3-2-1 şeklinde gerçekleşecek.

3- Lastik firmalarına her takım için ayrı lastik üretme serbestisi getiriliyor. Michelin ve Bridgestone sözleşmeli takımların her birisi için özel alaşımlar hazırlayabilecek.

4- Sürücülere elektronik yardım sağlayan kalkış ve çekiş kontrol sistemleriyle tam otomatik viteslerin İngiltere GP'sinden itibaren kullanımına son verildi.

5- Çift taraflı veri transferi yasaklanarak, sadece araçtan pite telemetriye izin verildi. 2004 sezonunda ise araçtan pite telemetri de yasaklar kapsamına alındı.

6- Sürücü ile takım arasındaki telsiz konuşmaları FIA ve medyaya açık kalmak kaydıyla serbest bırakıldı.

7- Takım emirleri uygulaması kesinlikle yasaklandı. Uyulmaması durumunda çok ciddi yaptırımlar uygulanacağı özellikle belirtildi.

8- Yedek otomobil kullanımına olağanüstü durumlar dışında yasak getirildi. Yedek otomobil ancak yarış otomobilinin onarılamayacak kadar hasar görmesi durumunda kullanılabilecek. Bu durumda bile araç yarışa pit alanından başlayacak.

9- 2004'ten itibaren takımlar aynı fren sistemi ve kanatı kullanacak.

10- 2004'ten itibaren her hafta sonu tek motor kullanılacak.

11- 2005 yılında her otomobil iki hafta sonu aynı motorla yarışacak.

12- 2006'da her araca aynı motorla 6 yarış zorunluluğu getiriliyor.

13- Sıralama turlarından sonra araçlar FIA denetçileri kontrolündeki Parc Ferme'ye [ Kapalı Park ] çekilecek. Otomobil üzerinde FIA'nın belirlediği ufak değişiklikler denetçiler nezdinde yapıldıktan sonra Pazar günü yarışa kadar üzerinde değişiklik yapılmasına ve yakıt ikmaline izin verilmeyecek.

Not: İnternetten alıntıdır.


Bütün Zaman Ayarları WEZ +3 olarak düzenlenmiştir. Şu Anki Saat: 01:44 .

Powered by vBulletin Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0 RC 2