![]() |
Kamet-Namaz'a Kamet Getirmek-Kamet Nedir? Kamet-Namaz'a Kamet Getirmek-Kamet Nedir? Namaz içinseslenmek, kamet getirmek, ifa ve eda etmek. Asli "ikâmet" olup, türkçede "i" siz kullanilir.Birterim olarak, farz namazlardan önce, tek başina namaz kilacak olan kimsenin cemaatle kilinacak farz namazdan önce ise müezzinin okudugu ezan benzeri sözlerdir. Sünnete uygunolarak kâmet şu kelimelerden ibarettir.
Hz.Peygamber, Bilâl (r.a)'e hitaben şöyle buyurmuştur: "Ezan okudugun zaman agir agir oku.Kamet getirdiginzaman ise hizli oku " (Tirmizi, Salât, 29). Ayni zamanda sahih rivayetlerle Hz.Peygamber'in, kâmet'te, ezandan farkli olarak çift okunan sözlerin tekyapilmasini emrettigide nakletmiştir (bk. Buhârî, Ezân, 3; Ibn Mâce, Ezân, 6). Bu da Hanefilerdişinda kalandiger mezhep imamlarinin tercih ettigi rivayetlerdir. Sabah ezanindatekrarlanan"es-Salatu hayrun mine'n-nevm (namaz uykudan daha hayirlidir)" cümlesini, ilkolarak Bilâl (r.a) Rasûlüllah (s.a.s)'i uykudan uyandırmak için söylemiş, bu sözler hoşuna gidenAllahRasûlü şöyle buyurmuştur: Ey Bilâl, bu sözler güzel oldu. Bu cümleni sabah ezanında da tekrarla" (İbnul Humam, a.g.e, I, 242, 243). Kâmetin Türkçe anlamı şöyledir:"Allah enbüyüktür, Allah en büyüktür, Allah en büyüktür, Allah en büyüktür, Allah'tanbaşka ilah olmadığına şehadet ederim, Allah'tan başka ilah olmadığına şehâdet ederim, Muhammed'in Allah'ın rasûlü olduğuna şehadet edelim. Muhammed'in Allah'ın Rasûlüolduğuna şehadet ederim. Haydın namaza, Haydın namaza, Haydın kurtuluşa, Haydınkurtuluşa, Namaz başladı.Namaz başladı, Allah en büyüktür, Allah en büyüktür Allah'tanbaşka ilah yoktur". Beş vaktin farz namazlarında ve Cuma namazının farzındakamet getirilir. Kaza namazında da buböyledir. Ancak Vitir, Teravih, Bayram, Cenâze ve Nâfile namazlarda kamet getirilmez. Kameterkeklere has bir sünnettir. Kadınlar kametgetirmezler. Kamet cemaatın müstehab olan sünnetlerindendir. Kadınlar ve çocuklar birarana gelerek namaz kılsalar bile kamet gerekmez. Namazlarından bazısı kazaya kalannamazlarını peşipeşine kılabilir. Bulunduğu yerdenayrılmadığı sürece tek kamet yeterli olur. Yolcu erkekler de yolculukları sırasında ezan okur, kamet getirirler. Yolcu,ezan okumayabilir. Ancak kamet getirmesisünnettir. Mahalle camiinde yapılan kamet evler için geçerlidir. Evde namaz kılan kişikamet getirmese de olur. Kamet getirirsedaha iyidir. Kadınların, bunakların, cünüplerin kamet getirmeleri mekruhtur.Abdestsiz kimselerin de ikamette bulunması mekruhtur. Fakat bugibi kimseler tarafından yapılan kametler iade edilmez.Ezan ağır okunur. Fakat kamethızlı yapılır. Kamet ayakta yapılır. Kamet getiren kişi kıbleye döner.Cemaatın kametgetiren müezzine uyması ve beraberce içinden kamet yetirmesi, "Hayye Alessalah, Hayye Alelfelah" denilirken de" La havle ve la kuvvete illa billah" diye icâbette bulunmasımüstehabdır. Kamet, vaktin değil namazın sünnetidir (el-Kâsânî,Bedâyiu's-Sanayi', Beyrut 1402/1982, I, 148 vd.; İbnu'l Humam a.g.e, I, 243 vd.; elfeteva'l Hindiyye, Beyrut1400/1980, I, 55 57; İbn Âbidin, Reddü'l-Muhtar İstanbul 1984, I, 388, 389 vd). |
Bütün Zaman Ayarları WEZ +3 olarak düzenlenmiştir. Şu Anki Saat: 03:10 . |
Powered by vBulletin Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0 RC 2