Tekil Mesaj gösterimi
Alt 11.12.09, 23:41   #1 (permalink)
Kullanıcı Profili
SERDEM
S.Moderators
 
SERDEM - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Kullanıcı Bilgileri
Üyelik tarihi: Mar 2008
Mesajlar: 7.687
Konular: 6910
Puan Grafiği
Rep Puanı:11076
Rep Gücü:20
RD:SERDEM has a reputation beyond reputeSERDEM has a reputation beyond reputeSERDEM has a reputation beyond reputeSERDEM has a reputation beyond reputeSERDEM has a reputation beyond reputeSERDEM has a reputation beyond reputeSERDEM has a reputation beyond reputeSERDEM has a reputation beyond reputeSERDEM has a reputation beyond reputeSERDEM has a reputation beyond reputeSERDEM has a reputation beyond repute
Teşekkür

Ettiği Teşekkür: 47
464 Mesajına 935 Kere Teşekkür Edlidi
:
Arrow 19.Yüzyıldan Günümüze Türk Şiiri

19.Yüzyıldan Günümüze Türk Şiiri


Tanzimat - 19.Yüzyıldan Günümüze Türk Şiiri Anlatım - Divan Şiiri - Garipciler - Türk Şiiri Örnekleri

Tanzimat
Tanzimat; düzenlemeler, yeğlemeler, Islahat anlamına gelir, "Tanzim" sözcüğünün çoğuludur. Tanzim ise Arapça "nazm" dan gelir. Sıraya koyma, Dizme, sıralama, ıslah etme, manzum ya da düz yazı olarak yazmak anlamındadır. Tanzimat, 3 Kasım 1839'da "Gülhane Hattı Hümayunu" ile temelleri saptanan düzenleme eylemlerinin genel adıdır; 1.876 Rus Savaşı'na dek sürer.
Tanzimat şiiri; Divan şiirine göre daha canlı, daha çeşitlidir. Divan şiirinde zihinsel bir varlık gösteren duyumlar, Tanzimatla fikirleşir. Bu dönemdeki Türk şiirine manzun Nesir de denilebilir. Tanzimat şiirini divan şiirinden ayıran en önemli ayrılığı, toplumcu özeeliğinde aramalıdır. Divan şiiri bireyci ama Tanzimat şiiri toplumsaldır.
Tanzimat şiirinde aşırı bir özcülük vardır. Tanzimat şiiri, halka, halk diline eğilir. Tanzimattan bugüne degin Türk şiiri, yeni bir dünya görüşü, yeni bir hayat anlayışı, yeni bir Kompozisyon peşindedir.
Şinasi, Namık Kemal, Ziya Paşa söz sanatlarından uzak, söz oyunlarundan arınmış bir şiir getirirler. Buna düşünce şiiri, fikir şiiri de denilebilir. Namık Kemal; yüzyillar boyu devem edegelen insanın güçsüzlüğü görüşüne karşı gelir; insanın bir kahraman olduğu görüşünü savunur. Bu inancı Hamit daha ileri götürür; kainat karşısında iyimserlik, hayranlık duygularıyla dolar. Günlük yaşantıdan doğan gözlemler, Tanzimat şiirine girer.


HÜRRİYET KASİDESİ
Görüp ahkam-ı Asri münharif sıdk u selametten
Çekildik izzet ü ikbal ile bab-ı hükûmetten
Usanmaz kendini insan bilenler halka hizmetten
Mürüvvet-mazluma el Çekmez olan tamir ianetten
Hakir olduysa millet şanına noksan gelir sanma
Yere düşmekle cevher sakit olmaz kadr ü kıymetten
Vücudun kim hamir-i mâyesi Hak-i vatandandır
Ne gam rah-ı vatanda hak olursa cevr ü mihnetten
Muini Zalimin dünyada erbab-ı denaettir
Köpektir zevk alan sayyad-ı bi-insafa hizmetten
Hemen bir Feyz-i baki terk eder bir zevk-i faniye
Hayatın Kadrini Âli bilenler Hüsn-i şöhretten
Nedendir halkta TUL-i hayata bunca rağbetler
Nedir insana bilmem menfaat hıfz-ı emanetten
Cihanda kendini ona ferdden alçak görür ol kim
Utanmaz kendi nefsinden de ar eyler melametten
Felekten intikam almak demektir ehl-i idrake
Edip tezyid-i gayret müstefid olmak nedametten
Durup ahkam-ı nusret Ittihad-ı kalb-i millette
Çıkar Asar-ı rahmet ihtilaf-ı rey-i ümmetten
Eder tedvir-i alem bir mekînin kuvve-i azmi
Cihan titrer Sebat-ı pay-ı erbab-ı metanetten
Kaza her feyzini her lutfunu bir vakt için saklar
Futur etme sakın milletteki zaF u betaetten
Değildir efendim-i der-zencire töhmet acz-i akdamı
Felekte baht Utansin bi-nasib-erbab-ı himmetten
Ziya dûr ise evc-i rifatinden iztırâridir
hicâb etsin tabiat yerde kalmış kabiliyetten
SERDEM isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla