tualimforum.com  

Geri git   tualimforum.com > EĞİTİM ve ÖĞRETİM > Sınav Soruları ve Ders Notları > Geçmiş Yıllarda Çıkmış Kpss Soruları
amp;markreadhash=guest" rel="nofollow">Bütün Forumları okunmuş kabul etrel="nofollow">Bütün Forumları okunmuş kabul et
Kayıt ol Yardım Üye Listesi Ajanda Arama Bugünki Mesajlar Bütün Forumları okunmuş kabul et

Geçmiş Yıllarda Çıkmış Kpss Soruları Geçmiş yıllarda çıkmış kpss soruları ve cevapları,Kpss sınavı için deneme soruları ve cevapları...


Konu Bilgileri
Konu Başlığı
KPSS Eğitim Bilimleri 2008 Soru ve Cevapları
Konudaki Cevap Sayısı
0
Şuan Bu Konuyu Görüntüleyenler
 
Görüntülenme Sayısı
5061

Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler
Alt 17.05.09, 07:14   #1 (permalink)
Kullanıcı Profili
S.Moderators
 
SERDEM - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Kullanıcı Bilgileri
Üyelik tarihi: Mar 2008
Mesajlar: 7.687
Konular: 6910
Puan Grafiği
Rep Puanı:11076
Rep Gücü:20
RD:SERDEM has a reputation beyond reputeSERDEM has a reputation beyond reputeSERDEM has a reputation beyond reputeSERDEM has a reputation beyond reputeSERDEM has a reputation beyond reputeSERDEM has a reputation beyond reputeSERDEM has a reputation beyond reputeSERDEM has a reputation beyond reputeSERDEM has a reputation beyond reputeSERDEM has a reputation beyond reputeSERDEM has a reputation beyond repute
Teşekkür

Ettiği Teşekkür: 47
464 Mesajına 935 Kere Teşekkür Edlidi
:
icon1c KPSS Eğitim Bilimleri 2008 Soru ve Cevapları

A
EĞİTİM BİLİMLERİ TESTİ
KPSS-Eğt. Bil.-CÖ / 2008
1


1. Günümüz Türk eğitim sistemindeki uygulamalardan
hangisi, Tevhid-i Tedrisat Kanunu’na uygun
bir uygulamadır?
A) Özel ilk, orta ve yükseköğretim kurumlarının artması
B) Din kültürü ve ahlak bilgisi dersinin zorunlu olarak
okutulması
C) Bazı öğretim kurumlarında İngilizce, Fransızca
ve Almanca öğretim yapılması
D) Çocukların eğitiminde çeşitli vakıfların etkin olması
E) İlköğretimin zorunlu olması



2.
Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu
Başkanlığı tarafından hazırlanarak uygulamaya
konan öğretim programlarında belirtilen
amaç ve etkinlikleri kapsamaz.
Öğretme - öğrenme süreci içerisinde ortaya
çıkan bilgiler, düşünceler, değerler, uygulamalar
ve bu uygulamalar sonucunda öğrencilerde
meydana gelen bütün özellikleri kapsar.
Okulun düzeni, kuralları, fiziksel ve psikolojik
çevresi, yöneticilerin ve öğretmenlerin sözlü
ya da sözsüz olarak verdikleri bütün iletileri
kapsar.
Yukarıda özellikleri verilen program türü aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Resmî B) Uygulamadaki
C) Örtük D) Ekstra
E) İhmal edilen (geçersiz)



3. Eğitim programlarının geliştirilmesi sürecinin ilk
aşamasında aşağıdakilerden hangisi belirlenir?
A) Kazanımlar (hedefler)
B) Ders adları
C) Öğretmen özellikleri
D) İçerik (konular)
E) Eğitim ihtiyacı



4. 2005’te uygulamaya konulan ilköğretim programında,
disiplinler arası yaklaşım izlendiği belirtilerek “ara disiplin”
kavramı ve uygulaması benimsenmiştir. Belirlenen
sekiz ara disiplin kazanımları on iki dersin içine
yerleştirilmiştir.
Programda yer alan “ara disiplin” kazanımlarına
ulaşılma konusunda öğretmenler, öncelikle aşağıda
belirtilen durumların hangisiyle karşılaşabilirler?
A) İçeriğin yoğunluğu nedeniyle ara disiplinlere yeterli
zaman ayıramama
B) Ara disiplinler öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeyine
uygun olmadığı için zorlanma
C) Ara disiplinler öğrencilerin gereksinimlerine uygun
olmadığı için ilgi toplayamama
D) Öğretmen eğitimi programlarında ara disiplin konularında
eğitim almadıkları için yetersiz olma
E) Millî Eğitim Bakanlığı ara disiplin konularında öğretim
planı üretmediği için zorlanma



5. Sarmal programın dayandığı temel düşünce aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Öğrencilerin, önemli bilgileri kendi kendilerine
keşfetmeleri
B) Öğrenme sürecinde deneyimden önce bilginin
gerekli olduğu
C) Öğrencilere belli kavramların belli gelişim düzeylerinde
verilmesi
D) Yeni öğrenilenlerin ön öğrenmeler üzerine inşa
edilmesi
E) Öğrencilerin, öğretmen kılavuzluğunda araştırmalar
yaparak kendi kendilerine öğrenmeleri



6. Türk Millî Eğitimi yurttaşlarına,
topluma karşı sorumluluk duyma,
geniş bir dünya görüşüne sahip olma,
hür ve bilimsel düşünce gücüne sahip olma
genel hedeflerini kazandırmak istemektedir.
Yukarıda belirtilen davranışlar, Bloom’un taksonomisine
göre aşağıdakilerden hangisinde doğru
olarak sıralanmıştır?
A) Duyuşsal - duyuşsal - bilişsel
B) Duyuşsal - bilişsel - psikomotor
C) Duyuşsal - bilişsel - duyuşsal
D) Bilişsel - duyuşsal - psikomotor
E) Bilişsel - bilişsel - duyuşsal



7. Gagne’ye göre öğrenme ürünleri sözel bilgi, zihinsel
beceri, bilişsel strateji, tutum ve psikomotor beceriler
olarak sınıflandırılmaktadır. Zihinsel beceriler “nasıl”ı
bilmeyle ilgilidir.
Buna göre, aşağıdakilerden hangisi zihinsel becerilere
örnek olarak verilebilir?
A) Tutumlu olmayı isteme
B) Kareyle dikdörtgeni ayırt etme
C) Düzgün yazı yazma
D) Sınava hazırlanmada etkili bir yol bulma
E) Türkiye’nin coğrafi bölgelerini söyleme



8. Öğrenciler aşağıda verilen öğretim etkinliklerinden
hangisini yaparsa öğrenmede kalıcılığın en
yüksek olması beklenir?
A) Çeşitli kaynaklara ulaşarak sentez yapma
B) Verilen problemi aşamalar hâlinde inceleme
C) Yapılan deneyi izledikten sonra rapor yazma
D) Metnin ana fikrini açıklama
E) Konuya ilişkin görüşlerini açıklama




9. Bir öğretmen planladığı bazı etkinliklerle öğretim sürecini
zenginleştirme çabası göstermekte, fen ve teknoloji
dersinde “hücre” konusunu öğrencilerin grupça
yaptıkları deneylerle işlemektedir. Bu öğretmen deney
sonrası öğrencilerden,
yaptıkları deneyle ne öğrendiklerini ayrıntılı
olarak yazmalarını,
“hücre” konusunda öğrendiklerini küçük gruplarda
tartışarak grup görüşünü sınıfa sunmalarını
istemiştir.
Öğretmen yaptığı bu etkinlikle aşağıdakilerden
hangisinde belirtilen eğitsel katkıyı en çok sağlayabilir?
A) Öğrencilerin ders boyunca meşgul olmalarını
sağlama
B) Öğrencilerin yazma becerilerini geliştirme
C) Öğrencilerin derse olan ilgilerini ve katılımlarını
artırma
D) Farklı değerlendirme yöntemlerinden faydalanma
E) Farklı öğretim stratejilerinden yararlanma



10. Öğretim aracı olarak aşağıda verilenlerden hangisi
kullanıldığında, en etkili öğrenme sağlanabilir?
A) Hareketli ve sesli filmler
B) Projeksiyonla sunulan görseller
C) Ders kitapları
D) Haritalar ve grafikler
E) Model ve numuneler



11. Posner beş tür eğitim programı olduğunu söylemektedir.
Bunlar; resmi program, uygulamadaki program,
örtük program, ekstra program ve ihmal edilen (geçersiz)
programdır.
Posner’in eğitim programını bu şekilde ayırmasının
uygulamadaki anlamı ya da katkısı ne olabilir?
A) Eğitim araştırmacılarının resmî programın önemini
kavramalarına neden olur.
B) Eğitim reformlarının başarı ve başarısızlıklarının
nedenlerini belirlemeye yardımcı olur.
C) Program geliştirme alanının ne kadar dinamik bir
süreç olduğunun kavranmasına yardımcı olur.
D) Program değerlendirmenin sistematik olarak yapılması
gerektiğini ortaya koymaya yardımcı olur.
E) Aynı programın farklı boyutlarını ve farklı akademik
çıktılarını belirlemeye yardımcı olur.



12. Program değerlendirme, eğitim programını ya da
programın herhangi bir ögesini kabul etmek, değiştirmek
ya da çıkarmak amacıyla çeşitli ölçme araçları
kullanarak toplanan verileri programın etkililiğinin işaretçileri
olan ölçütlerle karşılaştırma sürecidir.
Bu açıklamaya göre program değerlendirmeyle ilgili
aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Sınıfta öğretmen tarafından yapılan ölçme ve değerlendirmedir.
B) Öznel kararların rapor edilmesi sürecidir.
C) Programın etkililiği konusunda karar verme sürecidir.
D) Eğitim programında yer alan bilgilerin yeniden
düzenlenmesi sürecidir.
E) Öğretmenlerin yaptığı değerlendirmelerin birleştirilerek
rapor edilmesi sürecidir.



13. 2005’te uygulamaya konulan ilköğretim programlarının
dayandığı belirtilen yapılandırmacı (oluşturmacı)
öğrenme yaklaşımı için aşağıdakilerden
hangisi doğrudur?
A) Öğretmen, bilgileri yapılandırarak sistematik bir
biçimde öğrenciye sunmalıdır.
B) Bilginin nasıl yapılandırılacağını ve nasıl kulanılacağını,
ders kitapları ve öğretmen kılavuzları
ayrıntılı olarak anlatmalıdır.
C) Öğrencilerin, önceden öğrendikleri bilgileri zaman
zaman tekrar edip hatırlamaları önemlidir.
D) Öğrenciler, öğretmenden, öğretim araçlarından
ve kitaplardan öğrendikleri bilgileri gerektiği zaman
ve kendilerinden istendiğinde bir düzen
içinde sunmalıdır.
E) Bilişsel etkinlikler içinde öğrenilen yeni bilgiler
eski öğrenilenlerle birlikte yorumlanır, geliştirilir
ve sentezlenir.


14. Bir Türkçe öğretmeni sınıfta 5 - 6 kişilik gruplar oluşturmuştur.
Gruplara,
televizyonda Türkçenin kullanılması,
gazete ve dergilerde Türkçenin kullanılması,
öykülerde Türkçenin kullanılması ve
akranlarının Türkçeyi kullanmaları
konularını vermiştir. Öğrencilerden sorunu belirlemelerini,
veri toplamalarını, verileri değerlendirmelerini
ve rapor yazıp sunmalarını istemiştir.
Bu öğretmenin uyguladığı yaklaşım, yöntem ya
da teknik aşağıdakilerden hangisidir?
A) Çoklu zekâya dayalı öğrenme
B) Örnek olay incelemesi
C) Grup tartışması
D) Proje tabanlı öğrenme
E) Kaynak kişiden yararlanma



15. Öğretme - öğrenme sürecinde, aşağıdakilerden
hangisi yapılırsa bireyin bilişsel gelişimine en fazla
hizmet edebilir?
A) Öğretmen öğrencilere yeni bilgileri vermeden önce
eski bilgileri özetlerse
B) Dışsal uyaranlardaki aşırılıktan kaçınılır, içsel
uyaranlar kontrol edilirse
C) Öğrenciler farklı düşünmeye ve çoklu bakış açısı
geliştirmeye yönlendirilirse
D) Sınıfta sessiz bir ortam yaratılarak öğrenciler öğrenme
konusunda uyarılırsa
E) Öğrenilenler konusunda alıştırmalar yaptırılarak
öğrenme pekiştirilirse



16. Aşağıdaki tabloda iki farklı öğrenme yaklaşımının
özellikleri verilmiştir.
I II
􀂃Öğrenciye öğretim
sürecinde bireysel
olarak sorumluluk
verilmez.
􀂃Sosyal becerilerin
geliştirilmesi öncelikle
hedeflenmez.
􀂃Bir lider belirlenir.
􀂃Öğretmen, süreci
yönetir.
􀂃Birlikte öğrenme
önemlidir.
􀂃Sosyal becerilerin
geliştirilmesi
önemlidir.
􀂃Liderlik paylaşılmıştır.
􀂃Öğretmen, süreci
gözler ve yönlendirir.
Bu öğrenme yaklaşımları aşağıdakilerden hangisinde
verilenler olabilir?
I II
A) Geleneksel Bireyselleştirilmiş
B) Geleneksel İşbirlikli
C) Büyük grupla Bireyselleştirilmiş
D) Büyük grupla Düzey gruplarında
E) İşbirlikli Geleneksel




17. Öğrencileri arasında gözlemlediği zorbalık davranışları
karşısında öğrencilere bu yaptıklarının ne kadar
yanlış ve zararlı olduğunu açıklayan bir öğretmen, teneffüste
oyuna dalıp derse geç kalan öğrenciler sınıfa
girerken kapıda durup hafifçe enselerinden iteklemektedir.
Bu öğretmenle ilgili olarak özellikle aşağıdakilerden
hangisi söylendiğinde doğru olur?
A) Öğrencilerle sağlıklı iletişim kuran ve aynı zamanda
ilkelerine bağlı
B) Zaman ve sorumluluklar konusunda titiz ve bu
konuda öğrencilerine model
C) Tutumları ile davranışları çelişkili
D) Şiddet konusuna duyarlı, zorbalıkla mücadele
eden ve aynı zamanda disiplinli
E) Öğrencilere doğruları anlatan ve yanlışları karşısında
küçük cezalar verilmesi gerektiğine inanan




18. Canlılarla ilgili kitapları okumayı seven, oyun oynarken,
ders çalışırken yalnız olmayı tercih eden
ve açık hava ortamlarında yapılan yürüyüşlerden
hoşlanan bireyin çoklu zekâ kuramına göre hangi
zekâ alanlarının daha baskın olduğu söylenebilir?
A) Öze dönük ve doğacı
B) Doğacı ve mantıksal
C) Mantıksal ve sözel
D) Sözel ve öze dönük
E) Öze dönük ve müziksel



19. Çoklu zekâ kuramının ortaya koyduğu bilgileri
dikkate alarak mesleğini sürdüren bir öğretmen,
bu kuramın gereği olarak aşağıdakilerden hangisini
yapmaya özen göstermelidir?
A) Dersi sunuş biçimine öğrencilerin alışması için
çaba göstermelidir.
B) Öğrenciler, hazırbulunuşluk düzeylerine göre bir
araya getirilerek gruplanmalıdır.
C) Öğrencilerin kavrayabilmeleri için konuları tekrar
tekrar anlatmalıdır.
D) Farklı öğretim yöntem ve teknikleri kullanmaya
çaba göstermelidir.
E) Öğrenme gerçekleştiğinde pekiştireç vermelidir.



20. Türk Millî Eğitim ilkelerinden “demokrasi eğitimi”
doğrultusunda öğrencilerinde demokratik davranışlar
geliştirmeyi benimseyen öğretmen, aşağıda
verilen özelliklerden hangisine sahip olduğunda
öğrencilerinde bu ilkenin gereklerine uygun yeterlilikler
geliştirme olasılığı en fazla olur?
A) Kuralcı olma B) Duyarlı olma
C) Yeterli olma D) Model olma
E) Profesyonel olma


21. Aşağıda verilen öğretmen davranışlarından hangisi,
öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği etik
standartların temel ölçütü olarak nitelendirilebilir?
A) Öğrenciyi değerlendirmede adil olma
B) Kendi öğrencisine özel ders vermekten sakınma
C) İnsan onuruna saygı gösterme
D) Mesleki gelişimine özen gösterme
E) Mesleğinde titiz ve özenli olma



22. Bir öğretmen mesleki deneyimleri üzerinde düşünüp
seçimler yapmakta ve bunlardan ders çıkarmaktadır.
Yaptığı seçimlerin sorumluluğunu üstlenmekte daha
sonra ise bu edinimlerini yeni planlamalarında kullanmaktadır.
Öğretmenin bu özellikleri, aşağıdaki üst düzey becerilerden
hangisine sahip olduğunun göstergesidir?
A) Yansıtmacı B) Analitik
C) Eleştirel D) Problem çözen
E) Bilimsel



23. Öğrenci merkezli öğretim yaklaşımı, öğrencilerin aktif
olarak sürecin her aşamasında yer alması temeline
dayanır.
Aşağıdakilerden hangisi bu yaklaşımı doğru olarak
izleyen bir öğretmenin yapması uygun olmayan
bir davranıştır?
A) Öğrencilere projeler yaptırma, sınıfa sunmalarını
sağlama
B) İşlenecek konuların seçiminde öğrencilerin gereksinimlerini
dikkate alma
C) Konuları bireysel ya da grup hâlindeki öğrencilere
dönemin başında dağıtıp, sırayla anlatmalarını
isteme
D) Öğretim materyallerinin oluşturulmasında öğrenci
katılımı sağlama
E) Öğrencilerin bireysel ya da grupça çalışmalarını
sağlama



24. Bir Türkçe öğretmeni bir okuma parçasını aşağıdaki
basamakları izleyerek işlemektedir:
Sınıfı küçük gruplara ayırır.
Okudukları parçayı bireysel olarak özetledikten
sonra özetlerini grup arkadaşlarının özetleriyle
karşılaştırmalarını ister.
Okuma parçası hakkında kitaptaki soruları
önce bireysel olarak cevaplandırmalarını
sonra, cevapları grup içinde tartışmalarını
ister.
Daha sonra, gruplardan parçanın içerdiği fikirlerin
ilişkisini gösteren bir kavram haritası
oluşturmalarını ister.
Bu öğretmenin dersinde yararlandığı öğretim yaklaşımı
ya da kuramı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Aktif öğrenme
B) Bireysel öğrenme
C) Çoklu zekâya dayalı öğrenme
D) Yapılandırmacı öğrenme
E) Tam öğrenme



25. Aşağıda verilen öğretmen davranışlarından hangisi,
öğrencilerin yaratıcılıklarının gelişmesine
katkı sağlayabilir?
A) Öğrencilere akademik sorumluluk vermekten kaçınma
B) Öğrencilerin bütün öğrenmelerini denetim altına
alma
C) Öğrencilerin yaptıkları herşeyi övme
D) Öğrencileri birbirleriyle karşılaştırarak rekabet
oluşturma
E) Planlamalarında deneme - yanılma etkinliklerine
yer verme



26. Sınıfında kavram haritası çalışması yaptıran bir
öğretmen, aşağıda belirtilenlerin hangisini öncelikle
hedeflemiş olabilir?
A) Öğrenmelerin anlamlı ve kalıcı hâle gelmesini
B) Farklı öğrenme yollarını kullanmayı
C) Öğretilen bilgilerin tekrar edilmesini
D) Öğrencilerin öğrenme güçlüklerini belirlemeyi
E) Öğrencilerin şema çizme becerilerini geliştirmeyi



27. Bir öğretmen, dersinin belli bir bölümünü soru - yanıt
yöntemini kullanarak işlemektedir. Soruları sorduğunda
bütün çabalarına karşın öğrencilerden yanıt alamamış
ya da yanlış yanıtlar almıştır.
Bu durumda, öğretmenin aşağıdakilerden hangisini
yapması eğitsel olarak doğrudur?
A) Öğrencilere ders içinde zaman vermesi ve konuyu
kitaptan okumalarını istemesi
B) Soru - yanıt yöntemi yerine sunuş ya da başka
bir yöntemle dersi sürdürmesi
C) Öğrencilerin derse hazırlanmadan gelmelerinin
nedenlerini araştırması
D) Öğrencilere gelecek ders konuyu çalışıp gelmelerini,
kendilerinin sunuş yapacaklarını söylemesi
E) Konuyu öğrencilerin çeşitli kaynaklardan araştırmalarını
istemesi




28. Öğretmenler öğrencilerinin öğrenmelerini desteklemek
amacıyla; sınav kâğıtlarına, bireysel çalışmalarına,
ödevlerine, grup çalışmalarına, sordukları sorulara,
aldıkları yanıtlara ---- . Öğrenciler de öğretmenlerinin
iletilerini aldıklarını göstermek için ---- .
Bu parçadaki boşluklara, aşağıdakilerin hangisindeki
sözcükler sırasıyla getirilmelidir?
A) ipuçları verirler - cevap verirler
B) destekleyici öğretim uygularlar - cevap verirler
C) düzeltme verirler - pekiştireç verirler
D) dönüt verirler - dönüt verirler
E) güdüleme yaparlar - dönüt verirler



29. Öğretim sürecinde “konuşma halkası” ve “rol oynama”
yöntemlerini kullanan bir öğretmen, öğretim
alanında belirlenmiş olan kazanımların (hedeflerin)
yanı sıra öğrencilerinde aşağıdaki özelliklerin
ya da yetilerin öncelikle hangisinin gelişmesini
kolaylaştırmış olur?
A) Ezber B) Empati C) Yaratıcılık
D) Tartışma E) Taklit



30. Konuyla ilgili bilgi sahibi olunduğunda, farklı bakış
açılarıyla konuya ilişkin duygular irdelendiğinde, kararın
getirileri ve tehlikeleri bilindiğinde, yaratıcılığı geliştirip
farklı seçenekler oluşturulduğunda, yerinde karar
verme olasılığı artar.
Sıralanan bu süreç aşağıda verilen hangi yöntemle
ya da teknikle bağlantılıdır?
A) İstasyon
B) Beyin fırtınası
C) Fikir taraması
D) Altı şapkalı düşünme
E) Çok boyutlu düşünme



31. Öğretmen adaylarının eğitiminde, hazırladıkları
ders planına uygun olarak işledikleri dersin videoya
kaydedildiği, dersi verenin ve diğer öğretmen
adaylarının video kayıtlarının bir öğretim elemanıyla
birlikte izlenerek değerlendirildiği, bu değerlendirme
sonuçlarına göre öğretmen adayına
dönüt ve düzeltme verildiği, öğretmen adayının
düzeltmelerden sonra dersi tekrar hazırlayıp işlediği
öğretim tekniği aşağıdakilerden hangisidir?
A) Örnek olay B) Rol oynama
C) Benzetim D) Gösteri
E) Mikro öğretim


32. Öğrencilerinin yaratıcılığını ve problem çözme becerilerini
geliştirmek isteyen bir öğretmen, öğretim
sürecinde aşağıdaki uygulamalardan hangisine
özellikle yer vermelidir?
A) Çok farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği
bilgileri “anlatım” yöntemiyle aktarma
B) Öğrencilere iyi yapılandırılmış, sınırları iyi belirlenmiş
“ödevler” verme
C) Dersin konusuna uygun “benzetim” yöntemini
kullanma
D) Uygun fırsatlar yaratarak sık sık “beyin fırtınası”
tekniğini uygulama
E) İçinde çelişkiler olan konuları “görüş geliştirme”
ve “münazara” yöntemlerini uygulayarak tartıştırma



33. Öğrenci merkezli bir yöntemdir. Öğrencilerde iş birliği,
yaratıcılık, başlanmış bir işe katkı getirme ya da işi bitirme,
katılımdan keyif alma, kurallara uyma, iletişim
becerisi geliştirme, özel yetenekleri ortaya çıkarma ve
üretme özelliklerini geliştirir. Çekingen öğrencilerin
sürece aktif olarak katılmalarını sağlar.
Özellikleri sıralanan bu yöntem ya da teknik
aşağ____________ıdakilerden hangisidir?
A) İstasyon
B) Rol oynama
C) Yaratıcı drama
D) Kaynak kişiden yararlanma
E) Görüş geliştirme


34. Öğrencilere öğretilen konular ya da bu konuların, sorunların
çözüm yolları bazen zıtlıklar ve çelişkiler
içerir.
Düşünceleri bu zıtlıkların iki ucunda ya da aralarında
bir yerlerde olan öğrencilerin, eğilimlerini
gerekçelendirdikleri, bütün sınıfın etkin katılımını
gerektiren, katılımcılarda hoşgörü, katlanma, konuşma,
dinleme ve değişmeye açıklık becerileri
geliştiren yöntem ya da teknik aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Fikir taraması B) Zıt panel
C) Beyin fırtınası D) Münazara
E) Görüş geliştirme



35. Örnek olay yöntemi ya da tekniği, yaşanmış, yaşanma
olasılığı bulunan, sorun niteliği taşıyan olaylara
öğrenci katılımıyla çözüm yolları üretme temeline dayanır.
Öğrencilerin eleştirel düşünme, sorun çözme
ve karar verme gibi üst düzey beceriler geliştirmelerini
kolaylaştırır.
Bu açıklama çerçevesinde; öğrencilere sunulacak
örnek olayın taşıması gereken en önemli özellik
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Öğretmenin yaşadığı bir sorun olması
B) Öğrencilere sorunla ilgili gözlem yapma olanağı
sunması
C) Öğrencilerin örnek olaydaki sorunu çözebilmeleri
için kaynaklara ulaşmalarına olanak tanıması
D) Öğretmenin öğrencilerle ve öğrencilerin birbirleriyle
etkileşimine olanak tanıması
E) Farklı çözümler önerilecek türden bir sorun olması



36. Başlıca amacı öğrencilerin olmayan yeni bir şey
üretmelerini geliştirmek olan, öğrencilerin kendilerini
ifade etmelerinin yanı sıra sahip oldukları
bilgi ve yaşantıları üzerine hayal ettikleri dünyayı
oluşturmalarına olanak sağlayan, bilgileri daha
çok oyunla öğrenmelerine olanak veren öğretim
yöntemi ya da tekniği aşağıdakilerden hangisidir?
A) Örnek olay B) Yaratıcı drama
C) Grupla öğrenme D) İşbirlikli öğrenme
E) Öykü temelli öğrenme



37. Öğrencinin ilk denemeyi gerçek ortamda yapması halinde
riskler olduğunda ve öğrenciye temel becerileri
kazandırmak amacıyla kullanılan bir yöntemdir. Öğretmenin
anında dönüt, düzeltme ve pekiştireç vermesi,
ortamın gerçeği temsil etmesi, ürünün ve sürecin
değerlendirilmesi başarıyla uygulanmasında
önemlidir.
Yukarıda özellikleri anlatılan bu yöntem ya da teknik
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Rol oynama
B) Eğitsel oyun
C) Gösterip yaptırma
D) Benzetim
E) Deneme - yanılma ve uygulama


38. Belirli bir sorunun ya da durumun olası nedenlerini
belirlemek için kullanılan, çalışma grubunun sorunun
içeriğine odaklanmasını sağlayan ve ayrıntılı bir neden
- sonuç ilişkisi çıkarmayı hedefleyen bir uygulamadır.
Uygulama yapılmadan önce sorun ifadesi bir
kutucuğun içerisine yazılır. Sorunun temel nedenleri
de yazıldıktan sonra her biri için “Bu neden oluştu?”
sorusu sorulur ve yanıtlar ana nedenlerin alt nedenleri
olarak yapılandırılır.
Yukarıda açıklanan uygulama aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Neden - sonuç ilişkisi kurma
B) Balık kılçığı diyagramı
C) Güç alanı analizi
D) Adım adım sorun çözme
E) Sorunu dallarına ayırma



39. Sınıfta sağlıklı iletişim süreci oluşturabilmesi için,
öğretmenin aşağıdakilerden hangisine özen göstermesi
gerekir?
A) Yanlış cevap verildiğinde ipuçları vererek doğruyu
buldurma
B) Öğrencilere çalışkanlık simgesi olan adlar takma
C) Sorun yaşandığında konuyu değiştirme
D) Öğrenci yanlış yanıt verse de yanıtı kabul etme
E) Öğrencileri bol bol övme ve ödül verme



40. Türk eğitim sisteminde eğitim programları ve öğretmenlerin
rolleriyle ilgili olarak aşağıdakilerden
hangisi doğrudur?
A) Eğitim programları Millî Eğitim Bakanlığı tarafından
hazırlanır, öğretmenler yalnızca uygulamaktan
sorumludur.
B) Eğitim programlarının hazırlanmasından ve değerlendirilmesinden
Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı,
uygulanmasından ise öğretmenler sorumludur.
C) İl ya da ilçe Millî Eğitim Müdürlükleri eğitim programlarını
hazırlar, öğretmenler programları uygular
ve değerlendirir.
D) Öğretmenler, okul müdürlerinin ve müfettişlerin
yönlendirmesiyle eğitim programlarını uygulamaktan
sorumludur.
E) Öğretmenler, eğitim programlarının uygulanmasında
ve değerlendirilmesinde sorumluluk taşırlar.



41. Ders kitapları öğretim programlarının içeriğine uygun
olarak hazırlanır ve program içeriğini yansıtır. Öğretmen,
öğreteceği konunun eğitimini almış biri olarak
ders kitaplarını incelemeli ve değerlendirmelidir.
Öğretmenler ders kitaplarını incelerken, öncelikle
aşağıdaki ölçütlerden hangisini dikkate almalıdırlar?
A) Konuyla ilgili ayrıntılı bilgi içermesini
B) Çeşitli görsellerle ve örneklerle zenginleştirilmiş
olmasını
C) Bilimsel ve akademik bir dille yazılmış olmasını
D) Konunun soyut boyutlarına yer vermesini
E) Belli bir öğretme - öğrenme yaklaşımıyla yazılmış
olmasını



42.
I. Sağlıklı iletişim için öğrencinin gözlerine uzun
süre bakmak gerekir.
II. Uzun göz bağıntısı olumsuz, kısa göz bağıntısı
olumlu ileti verir.
III. Öğrenciden gözünü kaçıran öğretmen iletişim
kuramaz.
IV. Öğretmen öğrenciye doğrudan değil, göz ucuyla
bakmalıdır.
V. Göz bağıntısı kuran öğretmene öğrenci daha iyi
yanıt verir.
VI. İletişim sürecinde öğretmen baskın olmalıdır.
Yukarıdakilerden hangileri öğretmen - öğrenci iletişiminde
doğru ifadelerdir?
A) I, III, VI B) I, V, VI
C) II, III, V D) II, III, VI
E) II, IV, V


43. Durum değerlendirme ya da düzey belirleme denen
ölçme ve buna bağlı değerlendirme sürecinde
temel amaç aşağıdakilerden hangisidir?
A) Öğretim programında belirtilen kazanımların gerçekleşme
derecesini belirlemek
B) Öğrencilerin yaşadıkları öğrenme güçlüklerini ortaya
çıkarmak
C) Öğrencilerin sosyal, psikolojik ve ekonomik durumlarını
belirlemek
D) Öğrencileri belli özelliklere göre sıralayıp ilgili
programlara yerleştirmek
E) Öğrencilerin kavramsal gelişim düzeylerini ve
kavram yanılgılarını tespit etmek



44. Aşağıdakilerden hangisi ölçülürken dolaylı ölçme
yapılır?
A) Park yerindeki araçların sayısı
B) Bilgisayar masasının yüksekliği
C) Bir sepet elmanın kütlesi
D) Öğrencilerin dört işlem becerileri
E) Koridorun uzunluğu



45. Değerlendirme, ölçme sonuçlarının bir ölçütle karşılaştırılarak
bir yargıya varılması işidir.
Aşağıdakilerden hangisi “mutlak ölçüt”ün kullanıldığı
değerlendirmeye örnektir?
A) Bilgi yarışmasında en az puanla elenen kişi olma
B) Yüksek atlamada en iyi dereceyi yapma
C) Sınıfta başarı açısından ilk yüzde yirmilik grupta
olma
D) 100 sorudan 50’sini doğru cevaplama
E) Grup ortalamasının üzerinde performans gösterme



46. Bir sınavda her öğrenciye 5 puan fazla verilmesi ----
hataya örnektir. Öğrencilerin puanlarını, aldıkları puanların
yüzde 10’u kadar artırmak ise ---- hataya örnek
olabilir.
Bu parçadaki boşluklara, aşağıdakilerin hangisindeki
sözcükler sırasıyla getirilmelidir?
A) rastgele - sabit
B) rastgele - sistematik
C) sabit - sistematik
D) sabit - rastgele
E) sistematik - sabit



47. Bir öğretmen aynı kapsamda ve düzeyde iki ayrı sınav
hazırlamış ve aynı gruba uygulamıştır. Bu sınavların
özellikleri şöyledir:
Birinci sınavda 25 soru vardır ve her soru 4
puan değerindedir.
İkinci sınavda 10 soru vardır ve her soru 10
puan değerindedir.
“Birinci sınavdan elde edilen puanların güvenirliği daha
yüksektir.” diyen bir kişi bu iddiasını aşağıdaki
açıklamalardan hangisiyle destekleyebilir?
A) Bir sınavda yanıtların nasıl puanlanacağı kulanılan
soru tipine göre değişir.
B) Puanlamanın nesnelliği ölçmeden kaynaklanabilecek
hatayı azaltır.
C) Soruların ayırt edicilik dereceleri test puanlarının
güvenirliğini etkiler.
D) Soruların güçlük dereceleri test puanlarının güvenirliğini
etkiler.
E) Testteki soru sayısı arttıkça ölçme sonuçlarına
karışan hata miktarı azalır.



48. Bir ölçme uzmanı Fen ve Teknoloji dersi için hazırlanan
başarı testini incelemiş ve ortak köke dayalı soruların
5 - 6 civarında olduğunu saptamıştır. Bu durumu
eleştiren uzman, bir köke dayalı olarak sorulabilecek
soru sayısının üçü geçmemesini önermiştir.
Ölçme uzmanının bu eleştirisinin en önemli gerekçesi
aşağıdakilerden hangisi olabilir?
A) Öğrencilere aynı kökle ilgili çok sayıda soru sormak
motivasyonu düşürür.
B) Sorular tek bir test yaprağına sığmayacağı için
test düzeni bozulabilir.
C) Benzer davranışı ölçen soru sayısının artması
güvenirliği düşürür.
D) Soruların birbirinden bağımsız cevaplanabilme
kuralı bozulabilir.
E) Okuduğunu anlama değişkeninin etkisi artarak
geçerliği düşürür.



49. Bir sınav türünün özellikleri şunlardır:
Kısa sürede çok soru sorulmasına olanak
tanır.
Puanlaması kolay ve nispeten nesneldir.
Şans başarısı yoktur.
Bu özellikleri taşıyan sınav türü aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Doğru - yanlış B) Boşluk doldurma
C) Çoktan seçmeli D) Açık uçlu
E) Sözlü



50. Aşağıdakilerden hangisi performans değerlendirmesini
gerektiren bir durumdur?
A) Bir elementin yerini periyodik tabloda gösterme
B) Mevsim normallerini gösteren bir tablodan yararlanarak
belli bir tarihteki hava sıcaklığını tahmin
etme
C) Verilenler arasından bir romanın ana fikrini yansıtan
tümceyi seçme
D) Verilen molekül formüllerinin açılımlarını yazma
E) Işığın çukur ve tümsek aynada yansımasını gösterecek
düzenek geliştirme




51. Öğrencilerin, belli bir konuda kendileriyle ilgili bilgi,
beceri, tutum ve davranışlarını yorumlamalarına ---- ;
araç - gereç kullanma, deney yapma ya da proje hazırlama
vb. becerilerinin, puanlama kriterleri kullanılarak
değerlendirmesi sürecine ---- denir.
Bu parçadaki boşluklara, aşağıdakilerin hangisindeki
sözcükler sırasıyla getirilmelidir?
A) öz değerlendirme - rubrik (puanlama yönergesi)
B) performans değerlendirme - grid
C) öz değerlendirme - performans değerlendirme
D) portfolyo (öğrenci ürün dosyası) - dallanmış ağaç
E) performans değerlendirme - akran değerlendirme



52. Aşağıdakilerden hangisi performans görevlerine
dayalı ölçmelerin geleneksel kâğıt - kalem testlerine
göre üstün özelliklerinden biridir?
A) Öğrencilerin gerçek hayata yakın işlemler gerçekleştirmesi
B) Puanlamanın daha objektif olması
C) Uygulamanın daha az zaman alması
D) Velilerin öğrenci çalışmalarına yardım etmesi
E) Öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeyine uygun olması



53. Dönem boyunca az sayıda sınav yapıp, öğrencilerin
öz değerlendirme ve akran değerlendirme
formlarını, performanslarını ve hazırladıkları ürün
dosyalarını değerlendirmeye daha çok zaman ayıran
bir öğretmen bu uygulamasıyla aşağıdakilerden
hangisine en az hizmet eder?
A) Değerlendirmenin öğrenmeye katkısını artırmaya
B) Özdenetim becerilerini geliştirmeye
C) Değerlendirme becerilerini kazandırmaya
D) Bireysel gelişim düzeylerini belirlemeye
E) Öğrencilerin başarılarını karşılaştırmaya


54. Matematik dersinde bilgisayar programlarından yararlanmanın
öğrencilerin matematik başarısına etkisini
ölçmeyi planlayan bir öğretmen, bir sınıfında geleneksel
öğretim yöntemini kullanırken diğer bir sınıfında
ise işlenen her konudan sonra bilgisayar programıyla
alıştırmalar yaptırmaktadır.
Bu araştırmadaki bağımsız değişken aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Öğretmen özellikleri B) Matematik notları
C) Öğretim yöntemleri D) Sınıf mevcutları
E) Öğrenci nitelikleri



55. Bir araştırmada X ve Y değişkenleri arasında sıfıra
yakın bir ilişki bulunmuştur.
Bu değişkenler aşağıdakilerin hangisinde verilenler
olabilir?
X Y
A) Doğum yeri Doğum yılı
B) Boy Kütle
C) Yaş Eğitim düzeyi
D) Kaygı düzeyi Başarı
E) Spor yapma Sağlık



56. Bir grup öğrenciye uygulanan dönem sonu sınavlarına
ilişkin istatistikler tablodaki gibidir.
Dersler Soru
sayısı
Aritmetik
ortalama
Medyan Mod Standart
sapma
Kimya 20 8 6 4 4
Tarih 40 30 35 39 7
Türkçe 30 15 18 23 6
Fizik 50 30 30 30 11
Felsefe 40 14 10 7 9
Öğrencilerin en başarılı olduğu ders hangisidir?
A) Kimya B) Tarih C) Türkçe
D) Fizik E) Felsefe



57. Mehmet Öğretmen, öğrencilerine uyguladığı bir test
sonucunda elde ettiği puanlardan bazı istatistikleri
hesaplamıştır. Daha sonra, öğrencilerden birinin puanını
yanlış yazdığını fark etmiş ve gerekli düzeltmeyi
yaparak istatistikleri tekrar hesaplamıştır.
Buna göre, Mehmet Öğretmen’in düzeltmesi sonucunda
aşağıdaki istatistiklerden hangisi kesin
olarak değişmiştir?
A) Ortalama B) Ortanca C) Mod
D) Ranj E) Yığmalı frekans



58. Aynı öğrencilere uygulanan ve bağıl değerlendirme
yapılan iki sınavla ilgili aritmetik ortalama ve standart
sapma değerleri aşağıda verilmiştir.
Sınav Aritmetik
ortalama
Standart
sapma
Ali’nin
puanı
Ayşe’nin
puanı
I 55 15 70 ?
II 60 5 ? 68
Buna göre, aşağıdaki yorumlardan hangisi kesinlikle
doğrudur?
A) Ali birinci sınavdaki soruların hepsini doğru yanıtlamıştır.
B) Ali ikinci sınavdan da 70 alırsa ilk sınava göre
daha başarısız olmuş olur.
C) Birinci ve ikinci sınav sonuçları arasındaki korelasyon
yüksektir.
D) Ayşe’nin ikinci sınavdaki başarısı Ali’nin ilk sınavındaki
başarısından daha iyidir.
E) İkinci sınavda puanların ranjı ilk sınava göre daha
büyüktür.



59. VE 60. SORULARI AŞAĞIDAKİ BİGİLERE
GÖRE CEVAPLAYINIZ.

Bir testteki maddelere ilişkin aşağıdaki değerler elde
edilmiştir.
Maddeler I II III IV V
Madde güçlüğü 0,1 0,15 0,5 0,6 0,9
Madde ayırıcılık
gücü 0,08 −0,15 0,5 0,28 0,43


59. Tabloda verilen bilgilere göre hangi maddenin güvenirliğe
katkısı en yüksektir?
A) I B) II C) III D) IV E) V



60. Yapılandırılacak bir testte bu maddeleri kullanma
zorunluluğu olsaydı, en köklü değişikliğin hangi
maddede yapılması gerekirdi?
A) I B) II C) III D) IV E) V


61. Fatma Hanım seneye okula başlayacak olan yeğeni
Bertuğ’a bir hediye vermek ister. Çocuk giysileri satan
bir mağazadan Bertuğ’un yaşını söyleyerek bir
pantolon satın alır. Hediyesini yeğenine verdiğinde,
uzun süredir görüşmemelerine karşın, satın aldığı
pantolonun yeğeninin bedenine tam olduğunu görür,
çok sevinir.
Yukarıdaki paragrafta gelişim psikolojisine özgü
kavramlardan hangisine vurgu yapılmaktadır?
A) Büyüme B) Olgunlaşma
C) Öğrenme D) Hazırbulunuşluk
E) Kritik dönem



62. İlköğretim okuluna yeni başlayan Mehmet önlüğünü
kendisi giyebilmekte, ancak annesi defalarca göstermesine
karşın, önlüğünün yakasını bir türlü ilikleyememektedir.
Mehmet’in önlük yakasını bir türlü ilikleyememesi,
aşağıdaki ifadelerden hangisiyle açıklanabilir?
A) Yaka kullanmaya yeni başladığı için Mehmet deneyim
eksikliği yaşamaktadır.
B) Annesinin aşırı koruyucu tutumu nedeniyle Mehmet
iliklemeyi öğrenememiştir.
C) Mehmet yakasının düğmelerini ilikleyebileceği
kritik döneme henüz ulaşmamıştır.
D) Mehmet’in el kasları yakasını ilikleyebilecek olgunluğa
erişmemiştir.
E) Mehmet’in parmakları yakasını ilikleyebilecek kadar
büyümemiştir.



63. İnsan gelişimine ilişkin aşağıdaki ifadelerden hangisi
doğrudur?
A) Ahlak gelişimi, bilişsel gelişim tamamlandıktan
sonra başlar.
B) Yetişkinlikte psikolojik sorunlar azalır, biyolojik
sorunlar artar.
C) Dil gelişimi ile bilişsel gelişim arasında nöbetleşe
bir ilişki vardır.
D) Psikomotor gelişim bedensel gelişimden bağımsız
oluşur.
E) Üst düzey ahlaki davranışlar soyut düşünmeyi
gerektirir, ancak tersi doğru değildir.



64. Gelişim psikolojisine ilişkin aşağıdaki ifadelerden
hangisi doğrudur?
A) Güvenli bağlanan çocuklar, anneleriyle aralarında
kurulan sevgi bağı nedeniyle anaokuluna
başlarken yaşıtlarına oranla daha yoğun ayrılık
kaygısı yaşarlar.
B) “Kimlik arayışı” statüsünde bulunan ve anne babalarıyla
aralarında sorunlar olan gençler, olumlu
bir kimlik statüsüne sahiptirler.
C) Dili anlamak ve konuşmak bebeklik döneminde
eş zamanlı ortaya çıkar.
D) İlköğretim çağında gözlenen dikkat eksikliği -
hiperaktivite bozukluğunun temelinde reddedici
anne baba tutumu bulunmaktadır.
E) İlk çocukluk döneminde ortaya çıkan döngüsel
tepkiler oyun etkinliklerinin temelini oluşturur.



65. Ergenlik dönemine ilişkin aşağıdaki ifadelerden
hangisi doğrudur?
A) Kızlarda ilk adet kanaması, erinliğe geçişin de ilk
işaretidir.
B) İkincil cinsiyet özelliklerinin geç ortaya çıkması,
bilişsel gelişimi olumsuz yönde etkiler.
C) Ergenlik döneminde kızlarda östrojen, erkeklerde
testosteron hormonlarının ilk kez salgılanmaya
başlamasıyla, ikincil cinsiyet özellikleri kazanılır.
D) Erkek çocuklar arasında çevrelerindeki kız arkadaşlarından
daha önce ergenlik dönemine girenler
bulunabilir.
E) Geç olgunlaşma, ergenlik döneminde erkekleri
olumlu, kızları ise olumsuz etkiler ancak bu etkinin
yönü zaman içinde değişebilir.



66. Geleneksel psikanalitik kurama ilişkin aşağıda verilen
ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Davranışları yönlendiren güçler bilinç düzeyinde
yer alır.
B) Süperego, id’in isteklerini reddetmek için plan
yapma, erteleme gibi ikincil süreçlere dayalı çalışır.
C) Yön değiştirme savunma mekanizmasına bir örnek
olarak “dedikodu yapmak” verilebilir.
D) Cinsiyet farklılıklarının kavranması genital dönemde
gerçekleşir.
E) Savunma mekanizmaları, süperegonun yarattığı
baskıdan korunmak amacıyla id’in kullandığı
davranış örüntüleridir.


67. Bir süre öğretmenlik yapan Berrin 30 yaşlarındayken
tanıştığı Mehmet’le son şansı olarak düşündüğü için
evlenmiştir. Evlendikten sonra çalışmayı bırakan Berrin
iki çocuk sahibi olmuştur. Eşi sık sık iş seyahatlerine
çıktığı için evin tüm sorumluluğunu üstlenen Berrin,
zamanla eşinin ilgisizliğinden yakınmaya başlamıştır.
Berrin günlerini hem çocuklarını iyi bir biçimde
yetiştirerek, hem de çevresindeki sosyal çalışmalara
gönüllü katılarak geçirmiştir. Şu anda 60 yaşında olan
Berrin, iyi eğitim gören ve mutlu evlilikler yapan çocuklarıyla
gurur duymaktadır. Berrin’in son yıllardaki
tek sorunu, eşiyle olan ilişkisinin kötüye gitmesidir. Bu
yüzden, sadece ekonomik gereksinimlerini karşılayan
biriyle neden evliliğini sürdürdüğünü sorgulamaya
başlamıştır. Berrin artık çocuklarıyla birlikte yaşamak
istemekte, ancak onların düzenini bozmaktan da çekinmektedir.
Erikson’un psikososyal kişilik kuramına göre, yukarıdaki
bilgilere bağlı olarak, Berrin’le ilgili aşağıdaki
sonuçlardan hangisine varılabilir?
A) Eşiyle sorunlar yaşamasına karşın, evlendiği için
yakınlık duygusunu geliştirmiştir.
B) Çocuklarının iyi yetişmelerini sağlamış, böylelikle
üretkenlik duygusunu kazanmıştır.
C) Yaşlılıkta çocuklarının yanına taşınmak istemesine
karşın, onların düzenini bozmak istemediği
için ego bütünlüğünü kazanmıştır.
D) Ekonomik güce sahip olmadığı için eşinden ayrılamadığından,
utanç ve suçluluk duyguları yaşamaktadır.
E) Evlenerek öğretmenlik mesleğini bıraktığı için
kimlik duygusunu kazanamamıştır.


68. Beş yaşındaki Ayşe ailesiyle çıktıkları tatilde farklı yöreleri
görme fırsatı bulmuştur. Anaokuluna başladığında,
ilk derste öğretmeni “Tatilde nerelere gittiniz?”
diye sormuştur. Ayşe söz almış, tatilde uğradıkları en
son iki kasabanın ismini hatırlayabilmiş, ama daha
önce gördükleri yerlerin ismini hatırlamakta zorlanmıştır.
Piaget’nin bilişsel gelişim kuramına göre, tatilin
başlangıcında gördüğü kasabaları hatırlayamaması,
Ayşe’nin hangi bilişsel özelliğinin tam olarak
gelişmemiş olmasından kaynaklanmaktadır?
A) Odaktan uzaklaşma
B) Canlandırmacılık (Animizm)
C) Tek yönlü sınıflama
D) Benmerkezci düşünme
E) Özelden özele akıl yürütme




69. Annesi Mehmet’e İngilizce çalıştırırken aralarında
şöyle bir diyalog geçer:
Anne ― Notebook ne demektir?
Mehmet ― Defter.
Anne ― Peki book ne demektir?
Mehmet ― “Ter”.
Annesinin sorusuna Mehmet’in doğru yanıt verememesinin
nedeni, Piaget’nin bilişsel gelişim kuramındaki
hangi kavramla açıklanabilir?
A) Uyum kurma
B) Özelden özele akıl yürütme
C) Kelime korunumu
D) Sembolik düşünme
E) Devresel tepki



70. Betül annesine “Anne, kendini öldürenler hapishaneye
mi gömülür?” diye sorar.
Piaget’nin bilişsel gelişim kuramına göre, “Betül’ün
bu çıkarımda bulunmasının nedeni” ile “içinde
bulunduğu bilişsel gelişim dönemi” aşağıdakilerin
hangisinde doğru olarak verilmiştir?
A) Deneme - yanılma yoluyla öğrendiğinden işlem
öncesi dönem
B) Sezgisel olarak ayırt edebildiğinden işlem öncesi
dönem
C) Tümevarımsal düşünmeye başladığından somut
işlemler dönemi
D) Esnek düşünme geliştiğinden somut işlemler dönemi
E) Varsayımlara dayalı düşündüğünden soyut işlemler
dönemi



71. İşiten anne - babaların doğuştan duymayan çocuklarıyla
çalışan bir araştırmacı, bu ebeveynlerden bir
kısmının, konuşma dilini öğrenebilmeleri umuduyla
çocuklarına işaret dilini öğretmediklerini saptamıştır.
Araştırmacı daha sonra yaptığı çalışmada, bu çocukların
işaret dilinde bulunanlardan daha farklı hareketlerle,
kendilerini ifade etmeye çalıştıklarını gözlemiştir.
Araştırmacının bu gözlemi, dilin kazanılmasında
aşağıdakilerden hangisinin önemine vurgu yapmaktadır?
A) Sosyal öğrenme B) Taklit
C) Pekiştirme D) Klasik koşullanma
E) Biyolojik altyapı



72. Bir hasta bakıcı, hastalara bir yandan “Sıranızı bekleyin
içeride hasta var!” deyip bekleyenleri doktorla görüştürmemekte,
diğer yandan da, fark ettirmeden tanıdıklarını
öncelikle muayene ettirmeye çalışmaktadır.
Bu hasta bakıcının tanıdıklarına ayrıcalık göstermesi,
Kohlberg’in ahlaki gelişim evrelerinden
hangisinde olduğunu gösterir?
A) İtaat ve ceza eğilimi
B) Saf çıkarcı eğilim
C) İyi çocuk eğilimi
D) Toplumsal anlaşma
E) Evrensel ahlak ilkeleri



73. Yabancı dil dersinde sözcük bilgilerini ölçmek isteyen
bir öğretmen, öğrencilerinden belirli bir konuda kompozisyon
yazmalarını ister. Bu çalışmadan düşük not
alan bir öğrenci “Sözcüklerin anlamlarını çok iyi biliyordum.”
diyerek notuna itiraz eder. Bunun üzerine
öğretmen, “Ben sözcüklerin anlamını öğrenip öğrenmediğine
yazdıklarına bakarak karar verebilirim.” yanıtını
verir.
Öğretmenin öğrencisine verdiği yanıt özellikle
aşağıdakilerden hangisini doğrulamaktadır?
A) Hatırlanamayan bir bilgi öğrenilmemiştir.
B) Davranışta gözlenen her değişme öğrenme olarak
nitelendirilemez.
C) Öğrenme doğrudan gözlenemeyen, ancak davranıştan
vardanabilen içsel bir süreçtir.
D) Başarılı olmak için çok çalışmak yetmez, etkili
çalışmak gereklidir.
E) Performansta olumlu yönde değişme olması öğrenmenin
gerçekleştiğini gösterir.



74. Okula yeni başlayan öğrencilerine okuma yazmayı
öğretmek isteyen bir anaokulu öğretmeni bunda başarılı
olamaz. Ancak bu öğretmen, aynı grupla bir yıl
sonra yapılan çalışmalarda öğrencilerin büyük bir bölümünün
okuma ve yazmayı öğrenebildiklerine tanık
olur.
Yukarıda verilen örnekten hareketle varılabilecek
en uygun sonuç aşağıdakilerden hangisidir?
A) Anaokulu öğretmeni öğrencilerin dikkatini çekmede
başarılı olamamıştır.
B) Davranışın ortaya çıkması için belli bir olgunluk
düzeyine ulaşmak gerekir.
C) Bireyin kapasitesinin üstünde davranışlara zorlanması,
başarısını düşürür.
D) Yeterince büyümeden yapılan çalışmalar çocuğu
yorar.
E) Büyüme, olgunlaşma sonucunu doğurur.



75. Aşağıdakilerden hangisi bilişsel öğrenme yaklaşımının
temel sayıltılarından birisi değildir?
A) Öğrenme sürecine aktif olarak katılım zorunludur,
öğrenme kendiliğinden ortaya çıkmaz.
B) Ön bilgiler ve bilişsel beceriler öğrenmeyi etkiler.
C) Birey, maruz kaldığı uyarıcılara kendisi anlam
verir ve yorumlar.
D) Anlamlandırma ve yorumlama süreci öğrenmeyi
etkiler.
E) Öğrenmenin ortaya çıkması için pekiştireç gereklidir.



76. Bir öğretmen, uyguladığı ilk sınavın sonuçlarını, öğrencilere
yaptıkları hataları da göstererek açıkladığında,
öğrencilerin ikinci sınavdaki başarılarının arttığını
gözlemlemiştir.
Öğretmenin öğrencilerine sınav sonuçlarını yaptıkları
hatalarla birlikte açıklaması aşağıdakilerden
hangisinin uygulanmasına örnek olabilir?
A) Kavramsal basamaklar dizini
B) Aralıklı ya da toplu öğrenme
C) Programlanmış öğrenme
D) Olumlu aktarma
E) Olumlu pekiştirme



77. Bir hafta sonra gireceği sınava hazırlanan öğrencisine
“Her gün yarım saatini ayırıp çalışman sınavdan
bir gün önce 15 saat çalışmandan daha yararlı
olur.” biçiminde öneride bulunan bir öğretmen,
öğrenmeyle ilgili aşağıdaki etkenlerden hangisine
vurgu yapmaktadır?
A) Aralıklı ya da toplu öğrenme
B) Parçalara bölerek ya da bütün hâlinde öğrenme
C) Öncelik etkisi
D) Genel uyarılmışlık durumu
E) Tekrar


78. Yeni yılın ilk günlerinde tarih atarken, bir önceki yılın
tarihinin yazılması sık karşılaşılan bir hatadır.
Bu hata aşağıdakilerden hangisinin sonucudur?
A) Tepki genellemesi
B) Sonralık etkisi
C) Geriye doğru ket vurma
D) Alışma
E) İleriye doğru ket vurma



79. Seda Hanım yeni taşındığı evde mutfağının uygun olmaması
nedeniyle, sağa doğru açılan buzdolabı kapağını
sola doğru açılacak şekilde değiştirtmiştir. Ancak
kapağı açması gerektiğinde, uzun bir süre dolap
kapağını önce sağa doğru açmaya çalışmıştır.
Seda Hanım’ın uzun süre dolabın kapağını sağa
doğru açmaya çalışmasını en iyi açıklayan kavram
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sönme B) Ket vurma
C) Öğrenilmiş çaresizlik D) Olumsuz aktarma
E) Öncelik etkisi


80. Bir sınıfa gözlem yapmaya gelen okul müdürü, dersini
masada oturarak anlatan öğretmeni “Masa öğretmenlerin
oturması için değil, kitap, defter ve malzemelerin
konması içindir.” diyerek eleştirmiştir.
Müdürün sözleri, yaratıcı düşünce önündeki engellerden
hangisine örnek oluşturur?
A) Kültürel engeller B) Duygusal etkenler
C) Güdülenme D) Alışkanlıklar
E) İşleve takılma



81. Okula yeni başlayan öğrencilerine çalışma alışkanlığı
kazandırmak isteyen bir sınıf öğretmeni verdiği ödevleri
yapan öğrencileri çikolatayla ödüllendirmekte,
yapmayanları ise teneffüste dışarı çıkarmayarak cezalandırmaktadır.
Öğretmenin öğrencilerine ders çalışma alışkanlığı
kazandırmak için izlediği yol Thorndike’ın hangi
ilkesiyle uyuşmamaktadır?
A) Tekrar yasası
B) Etki yasası
C) Tepki analojisi
D) Hazırbulunuşluk yasası
E) Öğrenmede küçük adımlar ilkesi



82. Matematik ödevini yapmamak için bahaneler öne
süren kızına; “Ödevini bitir de birlikte gezmeye çıkalım.”
diyen bir annenin bu yaklaşımı aşağıdakilerden
hangisine örnek olabilir?
A) Premack ilkesi B) Tepki analojisi
C) Kademeli yaklaşma D) Dolaylı pekiştirme
E) Olumlu pekiştirme



83. Ali, araba kullanan babasını izlerken acı bir fren sesi
duymuş ardından arabaları öndeki araca çarpmıştır.
Bu olaydan sonra Ali ne zaman bir fren sesi duysa
korku tepkisi vermeye başlamıştır.
Ali’nin fren sesi duyunca korku tepkisi vermeye
başlaması aşağıdakilerden hangisinin sonucudur?
A) Fren sesi ve kaza bitişikliği nedeniyle tepkisel koşullama
B) Sonraki tekrarlarda fren sesini duyması nedeniyle
edimsel koşullama
C) Babasını o anda gözlediği için model alma yoluyla
öğrenme
D) Babasını izlemekle meşgul olsa da, kaza yapıldığı
anda arabanın içinde olduğu için gizil öğrenme
E) Kaza olayına tanık olduğu için gözlem yoluyla
öğrenme



84. Akşama doğru midesi bulanan Esra, öğle yemeğindeki
mayonezden zehirlendiğini düşünmüş ve bu olaydan
sonra uzun süre mayonez yememiştir.
Esra’nın uzun süre mayonez yememesi aşağıdakilerden
hangisiyle açıklanabilir?
A) İkinci derece koşullama (üst düzey)
B) Batıl davranış
C) Ayırt etme
D) Koşulsuz tepki
E) Olumsuz tat koşullaması (Garcia etkisi)



85. Hamileliği dolayısıyla midesi bulanan bir anne adayı,
sabahları bir yandan midesi bulanırken bir yandan da
televizyondaki bir sabah programını izlemektedir. Anne,
doğum yaptıktan sonra, ekranda ne zaman aynı
programın sunucusunu görse, yine midesinin bulandığını
hissetmektedir.
Yukarıdaki örnekte yer alan program sunucusu,
aşağıdakilerden hangisinin işlevini görmektedir?
A) Koşulsuz uyarıcı B) Koşullu tepki
C) Pekiştirici uyarıcı D) Koşullu uyarıcı
E) Nötr uyarıcı



86. Aşağıdakilerden hangisi, edimsel koşullama yoluyla
öğrenme sürecinde davranışın özelliklerini
ve ortaya çıkma sıklığını belirleyen etkenlerden
birisi değildir?
A) Davranıştan önce gelen çevresel koşullar
B) Davranışın bir sonucu olarak değişen çevresel
olaylar
C) Organizmanın doğuştan getirdiği potansiyel
D) Organizmanın çevreyle ilgili geçmiş yaşantıları
E) Davranışla birlikte bulunan çevresel koşullar


87. Ayağına batan dikeni ayağını yere sürterek çıkarmayı
başaran bir köpeğin benzer bir durumda aynı
davranışı tekrarlaması aşağıdaki kavramlardan
hangisiyle açıklanabilir?
A) Olumsuz aktarma
B) Olumsuz pekiştirme
C) Tepkisel koşullama
D) Tepki genellemesi
E) Alışma


88. Çocuklarına zarar vermemek için sadece mutfakta sigara
içmeye başlayan Ali Bey, bir süre sonra su içmek
için bile mutfağa gitse bir sigara yaktığını fark etmiştir.
Bu örnekte mutfak Ali Bey için aşağıdakilerden
hangisinin işlevini görmektedir?
A) Ayırt edici uyarıcı B) İtici uyarıcı
C) Olumlu pekiştireç D) Koşulsuz uyarıcı
E) Dolaylı pekiştireç



89. Bir deneyde şempanzeye tavanda bulunan kırımızı
ışık yandığında bir düğmeye bastığı takdirde bir kart
elde edebileceği ve bu kartı muzla değiştirebileceği
öğretilmiştir.
Bu deneyde kart şempanze için aşağıdakilerden
hangisinin işlevini görmektedir?
A) Ayırt edici uyarıcı B) İkincil pekiştireç
C) İçsel pekiştireç D) Pekiştirici uyarıcı
E) Nötr uyarıcı


90. Bir teknik direktörün başarıyı artırmak amacıyla,
en iyi performans gösteren sporcusuna her ayın
sonunda bir spor malzemesi hediye etmesi aşağıdakilerden
hangisine örnek olabilir?
A) Dolaylı pekiştirme B) Koşullu anlaşma
C) Premack ilkesi D) Birincil pekiştireç
E) Olumlu pekiştirme



91. Sokakta oynarken, arkadaşları isteklerini yerine getirmeyince
hemen gidip onları abisine şikâyet eden Bahar,
okula başladığında da, tartıştığı arkadaşlarını,
koşarak öğretmenine şikâyet etmiştir. Ancak, öğretmeni
abisi gibi, arkadaşlarına kızmamıştır. Bahar,
başlangıçta her tartıştığında arkadaşlarını öğretmenine
şikâyet etmesine karşın, bir süre sonra benzer durumlarda
artık hiç kimseyi şikâyet etmemeye başlamıştır.
Bahar’ın arkadaşlarını şikâyet etmekten vazgeçmesi
aşağıdakilerden hangisinin sonucudur?
A) Karşıt tepki oluşturma
B) Sönme
C) Karşıt koşullama
D) Sistematik duyarsızlaştırma
E) Alışma



92. Öğrencisinin sorduğu matematik problemini o anda
çözemeyen bir öğretmenin, evine giderken çözümü
birden bire bulması aşağıdakilerden hangisine
örnektir?
A) Kural öğrenme
B) Örtük öğrenme
C) Kademeli yaklaşma
D) Kavrayarak öğrenme
E) Deneme - yanılma yoluyla öğrenme



93. Bir futbolcunun gol attığı bir maçta taktığı kolyeyi,
daha sonraki maçlarda da mutlaka takması ve
kolyeyi takmadan maça çıkmak istememesi aşağıdaki
kavramlardan hangisiyle en iyi açıklanabilir?
A) Batıl davranış
B) Koşullu tepki
C) Genelleme
D) Öğrenmenin aktarılması
E) Alışma



94. Aşırı kilolu bir genç, diyetisyeniyle bir anlaşma yapmıştır.
Bu anlaşmaya göre belirli bir kaloriyi aşmayacak
biçimde yemek yediği her öğün için bir yıldız kazanacak
altı yıldız topladığında ise bir güneş elde
edecektir. Dört güneş topladığı zaman kendisine sevdiği
bir sanatçının konseri için bilet verilecektir.
Gencin belirli kaloride yemek yemesini sağlamak
için diyetisyenin kullandığı teknik aşağıdakilerden
hangisine örnek olabilir?
A) Kademeli yaklaşma
B) Değişken aralıklı pekiştirme
C) Şekillendirme
D) Değişken oranlı pekiştirme
E) Simgesel ödülle pekiştirme



95. Önceki yıl gelişim ve öğrenme psikolojisi derslerinde
başarısız olan ve bu yıl aynı derslerin iki ara sınavından
da kötü not alan bir öğrenci, ne kadar çalışırsa
çalışsın bu derslerde başarılı olamayacağını düşünerek
genel sınava çalışmaktan vazgeçmiştir.
Öğrencinin genel sınava hazırlanmaktan vazgeçmesini
en iyi açıklayan kavram aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Genelleme
B) Batıl davranış
C) Öğrenilmiş çaresizlik
D) Kendini gerçekleştiren kehanet
E) Olumsuz aktarma


96. Babası tarafından sık sık cezalandırılan bir çocuğun
bir süre sonra sadece babasından değil, yanına
yaklaşan tüm erkeklerden korkması öğrenmeyle
ilgili aşağıdaki kavramlardan hangisiyle
açıklanabilir?
A) Olumsuz aktarma
B) İkinci derece koşullama (üst düzey)
C) İleriye doğru ket vurma
D) Genelleme
E) İtici uyarıcı


97. Tüm uyarılarına rağmen salonda koşarak oyun
oynamaya devam eden oğlunu 15 dakika süreyle
banyoya kapatan bir babanın uyguladığı davranış
kontrol tekniği aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ara verme (time out)
B) Olumsuz pekiştirme
C) Şekillendirme
D) I. tip ceza
E) Kademeli yaklaşma


98. Bir teknik direktör maçlarda sürekli olarak hakeme itiraz
ettiği için oyundan atılarak takımı güç durumda
bırakan bir oyuncusunun bu davranışını her seferinde
onu cezalandırarak engellemeye çalışmış ve oyuncu
artık hakeme itiraz etmez olmuştur. Ancak, sezon sona
erip oyuncuların tamamen dinlenerek geçirdikleri
tatil dönemi bittikten sonraki ilk maçta bu oyuncu tekrar
hakeme itiraz ettiği için oyundan atılmıştır.
Oyuncunun tatil dönüşü ilk maçta hakeme itiraz
etmesi, aşağıdaki kavramlardan hangisiyle en iyi
açıklanabilir?
A) Kendiliğinden geri gelme
B) Tepki genellemesi
C) Karşıt tepki oluşturma
D) Duyarsızlaştırma
E) Unutma


99. Edimsel koşullama yoluyla öğrenme ilkelerinden
yararlanarak çekingen bir öğrencisinin derslere
katılmasını sağlamak isteyen bir öğretmenin izleyeceği
en uygun yol aşağıdakilerden hangisidir?
A) Öğrenciye, derste konuşmazsa çekingenliğini yenemeyeceğini
anlatmak
B) Öğrencinin derste konuyla ilgili her konuşma
davranışını pekiştirmek
C) Derse katılan diğer öğrencilerin davranışlarını
pekiştirmek
D) Arkadaşlarıyla konuşarak onların destek olmasını
sağlamak
E) Öğrenciye derse katılımın önemini anlatmak



100. Dersi soru cevap yöntemiyle işleyen bir öğretmen,
sorulara doğru cevap veren öğrencilerine bazen beş
soruda, bazen de üç soruda bir puan vermektedir.
Öğretmenin kullandığı pekiştirme tarifesi aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Sabit oranlı B) Sürekli
C) Sabit aralıklı D) Değişken aralıklı
E) Değişken oranlı



101. Beş yaşındaki Ata, evde sürekli olarak çalışan annesinin
dikkatini çekmek için bilgisayarın ekranını boyalı
kalemle karalamıştır. Bu duruma çok öfkelenen annesi
de, bu davranışı bir daha yapmaması için Ata’nın
en sevdiği oyuncağını ortadan kaldırmıştır.
Annenin bu durumda oyuncakları ortadan kaldırması
aşağıdakilerden hangisine örnek olabilir?
A) Olumsuz pekiştirme
B) Kaçınma koşullaması
C) Dolaylı ceza
D) II. tip ceza
E) Karşıt koşullama



102. Yalçın yeni aldığı kırmızı beresiyle okula gelince, tüm
dikkatleri üzerine toplamıştır. Birçok arkadaşı, Yalçın’a
beresinin çok güzel olduğunu söylemiştir. Bu
durumu izleyen Altan da, kendisine kırmızı bir bere
almaya karar vermiştir.
Altan’ın kırmızı bere almaya karar vermesi aşağıdakilerden
hangisiyle en iyi açıklanabilir?
A) Olumlu pekiştirme B) Etki yasası
C) Dolaylı pekiştirme D) Genelleme
E) Ayırt etme


103. Atatürk bir söyleşisinde, eğitime yaklaşımını şöyle ortaya
koyar: “Çocuklar serbestçe konuşmaya, düşündüklerini
ve duygularını olduğu gibi ifade etmeye teşvik
edilmelidir. Böylece onların hem hatalarını düzeltme
imkânı bulunur, hem de ileride yalancı ve iki yüzlü
olmalarının önüne geçilmiş olur. Aynı zamanda onların
temiz yüreklerinde yurt, ulus, aile ve yurttaş sevgisiyle
beraber doğruya, iyiye ve güzel şeylere karşı
sevgi ve ilgi uyandırmaya çalışmalıyız. Bence bunlar
çocuk terbiyesinde, ana kucağından en yüksek eğitim
ocaklarına kadar her yerde, her zaman üzerinde durulacak
önemli noktalardır.” Atatürk’ün vurguladığı
eğitimle ilgili temel görüşlerden bazılarıyla rehberlik
ilkeleri arasında benzerlikler vardır.
Atatürk’ün eğitime yönelik bu görüşlerinden hangisi,
rehberlik ilkeleri arasında bulunmamaktadır?
A) Rehberlik, demokratik ve insancıl anlayışa dayalıdır.
B) Rehberlik hizmetleri, hem bireye hem de topluma
karşı sorumludur.
C) Rehberliğin amacı, hataların düzeltilmesiyle sağlıklı
kişilik gelişimine yardımcı olmaktır.
D) Rehberlik hizmetleri, öğrenciyi merkeze alan bir
eğitim sistemi gerektirir.
E) Rehberlik, öğrencinin her yönüyle gelişmesine ve
kendini gerçekleştirmesine yardım eder.



104. Mehmet lise son sınıf öğrencisidir. Ailesi çocukluğundan
bu yana onun doktor olmasını istemektedir. Mehmet
de, öğretmenleri ileride ne olmak istediğini sorduklarında
“doktor” yanıtını vermektedir. Okul rehber
öğretmeni (psikolojik danışman) Mehmet’le konuşurken;
“İlgi ve yetenek testlerinden aldığın puanlar, öğretmenlik
mesleğinin sana daha uygun olduğunu gösteriyor.”
demiş ve Mehmet’in ne düşündüğünü sormuştur.
Mehmet “Öğretmenim ben doktor olacağım,
aileme söz verdim.” diyerek yanıtlamıştır.
Bu durumda Mehmet’e ve ailesine yardım ederken,
okul rehber öğretmeninin ne tür rehberlik
hizmeti vermesi uygundur?
Mehmet’e Ailesine
A) Yöneltme - yerleştirme İzleme
B) Mesleki rehberlik Grup rehberliği
C) Duruma alıştırma Çevre ve
(oryantasyon) velilerle ilişkiler
D) Psikolojik danışma Müşavirlik
(konsültasyon)
E) Öğrenciyi tanıma Bilgi toplama ve
yayma



105. Okul rehber öğretmeni (psikolojik danışman), eski
mezunlardan bazılarını arayıp, okulun açıldığı ilk hafta
yapılacak etkinliğe davet etmiştir. Bu etkinlik eski
mezunların okula yeni kaydolan öğrencilerle tanışmaları
ve konuşmaları için fırsat oluşturmuştur. Mezunlardan
şimdi avukat olan Yeşim Hanım ve öğretmen
Nedim Bey, etkinlik sırasında birer konuşma yaparak
okuldaki ilk günlerinde yaşadıklarını anlatmışlardır.
Yukarıda anlatılan etkinlik hangi rehberlik hizmeti
kapsamındadır?
A) Çevre ve velilerle ilişkiler
B) Duruma alıştırma (oryantasyon)
C) Müşavirlik (konsültasyon)
D) İzleme
E) Yöneltme - yerleştirme


106. Aşağıdakilerden hangisi kendini gerçekleştirme
sürecinde olan bir bireyin sahip olması gereken
özellikler arasında yer almaz?
A) Ceyhun’un güçlü olduğu yönleri kadar zayıf olduğu
yönlerini de kabul etmesi
B) Barış’ın olayları değerlendirirken kendi deneyimlerini
ön plana alması
C) Deniz’in kendisi ve başkaları hakkında olumlu
düşüncelerinin olması
D) Zehra’nın kendisini gerçekçi bir gözle anlamaya
çalışması
E) Meriç’in kendine ve çevresindekilere karşı bir mizah
anlayışına sahip olması



107. Kadınlara özgü cinsiyet rolüyle ilgili kalıp yargılara
sahip bir genç kızın meslek seçiminde, aşağıdaki
etkenlerden hangisinin, diğerlerinden daha
fazla rol oynaması beklenir?
A) İşinden çok para kazanmak
B) Üst düzey yönetici olmak
C) İnsanlarla rekabet etmek
D) İnsanlara yardımcı olmak
E) Toplumda statü kazanmak
108. Bir şarkı sözünde geçen “Hatasız kul olmaz, hatamla
sev beni.” sözleri insancıl (hümanistik) kuramın
hangi kavramıyla ilişkilendirilebilir?
A) Saydamlık B) Özerklik
C) Psikolojik sağlamlık D) Empati
E) Koşulsuz kabul



109. Biyoloji uzmanı Pınar Hanım 38 yaşındadır. Bulunduğu
tıp fakültesinde oldukça üretken bir öğretim elemanı
olarak bilinen Pınar Hanım, “Emekli olduğumda
alanıma önemli katkılar yapmış biri olarak hatırlanmak
istiyorum.” demektedir.
Pınar Hanım, bu ifadesiyle aşağıdaki ihtiyaçlardan
hangisine öncelik vermektedir?
A) Saygı - saygınlık
B) Kendini gerçekleştirme
C) Güvenlik
D) Bilme - anlama
E) Ait olma - sevgi



110. Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri kapsamında
ilk ve orta dereceli okullarımızda, 2006 yılında
Millî Eğitim Bakanlığı bünyesinde geliştirilen “Kapsamlı
psikolojik danışma ve rehberlik programları” uygulanmaya
başlamıştır.
Kapsamlı psikolojik danışma ve rehberlik programlarının
hazırlanması ya da yürütülmesine ilişkin
olarak aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Programlar hazırlanırken, okul rehber öğretmeninin
(psikolojik danışman) rolü ve görevlerinden
çok programın içeriği üzerinde odaklanılmıştır.
B) Kapsamlı psikolojik danışma ve rehberlik programları
gelişimsel rehberlik modeline dayanmaktadır.
C) Kapsamlı psikolojik danışma ve rehberlik programı
okuldaki öğretim programlarıyla bağlantılı
ve etkileşim içindedir.
D) Programın içeriğindeki sınıf etkinliklerinin yürütülmesinden
okul rehber öğretmeni sorumludur.
E) Kapsamlı psikolojik danışma ve rehberlik programı
“Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı”
değil, bu programın bir parçasıdır.



111. Öğrencilerin kimi davranışları, hem onların gelişimlerini
olumsuz etkileyebilir hem de öğretmeni rahatsız
edebilir. Öğretmen, bu davranışlara ilişkin duygu ve
düşüncelerini öğrencilerine iletebilir. Ancak bunu yaparken,
öğrencilerin hazırbulunuşluğuna dikkat etmeli
ve incitici bir dil kullanmaktan kaçınmalıdır.
Öğretmenin bu tutumu, danışandan hız alan yaklaşımın
hangi kavramıyla ilişkilendirilebilir?
A) Saydamlık B) Empati
C) Koşulsuz kabul D) Saygı
E) Özerklik



112. Okul zorbalığı; bir ya da birden çok öğrencinin kendilerinden
daha güçsüz öğrencileri (kurban) kasıtlı ve
sürekli olarak rahatsız ettiği ve kurbanın kendisini koruyamayacak
durumda olduğu bir istismar türüdür.
Bir öğrencisinin zorbalığa maruz kaldığını fark
eden bir sınıf rehber öğretmeninin aşağıda belirtilen
davranışlardan hangisini yapması, sorunun
rehberlik anlayışına uygun şekilde çözümüne yardımcı
olur?
A) Zorba ve kurban öğrencilerin zorbalığa ilişkin tutum
ve inanışlarının ne olduğunu belirlemek
B) Öğrencilerin zorbalık içeren davranışları fark etmelerini
sağlamak ve zorbalıkla baş edebilmek
için belirlenmiş kuralları uygulamak
C) Kendini denetleme stratejileri, kişiler arası sorun
ve çatışma çözme becerileri gibi konularda öğrencilere
verilecek eğitimleri planlamak
D) Çeşitli testler ve test dışı teknikler kullanarak sorunun
kaynağını saptamak ve çözümünde okul
rehber öğretmeni (psikolojik danışman) ve velilerden
yardım almak
E) Zorbalığı büyüme çağı davranışı olarak değerlendirmek
ve bir süre sonra kendiliğinden ortadan
kalkacağından, pekiştirmemek için zorbalık
davranışlarını görmezlikten gelmek


113. İkinci sınıf öğretmeni Damla Hanım’ın Ali isminde aşırı
hareketli, dikkatini uzun süre yoğunlaştıramayan bir
öğrencisi bulunmaktadır. Damla Hanım okul rehber
öğretmeninden (psikolojik danışman) yardım ister.
Rehber öğretmen, Ali’de “dikkat eksikliği – hiperaktivite”
davranış problemi olabileceğinden kuşkulanır.
Damla Öğretmen’den, Ali’yi sınıfta, pencereden uzak
ve tahtaya yakın bir yerde oturtmasını, ödevlerini
yaptırırken sıklıkla ara vermesini ister. Bu önerilere
uyan Damla Öğretmen bir süre sonra Ali’nin daha iyi
öğrendiğini ve dikkatinin de daha az dağıldığını fark
eder.
Damla Öğretmen’in sınıfında gerçekleştirdiği çalışmalar
rehberliğin hangi işleviyle ilgilidir?
A) Duruma alışma B) Krize müdahale
C) Tamamlayıcı D) Önleyici
E) Ayarlayıcı



114. Zeynep Öğretmen Sevda’nın yüzündeki morlukları
fark eder. Ders sonunda, Sevda’yı yanına çağırıp,
morlukların nedenini sorar. Sevda önce yanıt vermek
istemez. Öğretmeni nedenini öğrenmek için ısrar ettiğinde
ise, arkadaşlarıyla kafeteryada otururken babasının
gördüğünü ve erkeklerle arkadaşlık ettiği için
çok kızıp ona vurduğunu anlatır.
Bu durum karşısında Zeynep Öğretmen aşağıdaki
çözüm yollarından hangisini seçerse, rehberlik
anlayışına en uygun davranmış olur?
A) Sevda’yı sınıf rehber öğretmeniyle görüşmesi
için yönlendirmek
B) Gizlilik ilkesi nedeniyle hiç kimseye Sevda’nın
yaşadıklarıyla ilgili bilgi vermemek
C) Bu sorunla ilgili olarak Sevda’nın ailesini görüşmek
için okula çağırmak
D) Sevda’ya, okul rehber öğretmeniyle (psikolojik
danışman) bir görüşme ayarlamayı önermek
E) Sevda için önlem alınması amacıyla durumu okul
müdürüne bildirmek


115. Aşağıdakilerden hangisi rehberlik tekniklerinin
uygulanmasında, dikkat edilmesi gereken ilkeler
arasında yer almaz?
A) Öğrenci hakkında bilgi toplamak için birden fazla
teknik uygulamak
B) Elde edilen genel sonuçları, öğrencilerin isimleri
saklı tutularak okul yönetimiyle paylaşmak
C) Test sonuçlarını öğrencilere hemen iletmek yerine
hazır olmalarını beklemek
D) Sonuçları kullanılmayacak testleri uygulamaktan
kaçınmak
E) Öğrenci ve okulun ihtiyaçlarına uygun olarak psikolojik
testler üzerinde değişiklikler yapmak



116. Bülent Öğretmen son dersinde öğrencileriyle birlikte
dersle ilgili bir değerlendirme yapmıştır.
Bu değerlendirme sırasında, Bülent Öğretmen
aşağıdaki ifadelerden hangisini söylerse, kendisini
“ben diliyle” ifade etmiş olur?
A) Demek ki, bu dönem dersin sizlere katkı getirdiğini
düşünüyorsunuz, sözlerinizden bu sonuca
vardım.
B) Önemli olan benim ne düşündüğüm değil, sizin
ne düşündüğünüz, değil mi…
C) Benim öğrenciliğim döneminde öğretmenlerimizi
böyle eleştirmeye hiç cesaret edemezdik, sizler
çok şanslısınız.
D) Benim verdiğim bilgileri ve bu derste kazandığınız
deneyimleri kullanırsanız başarılı olursunuz.
E) Ders içeriğini çok geniş tuttuğum için yaptığınız
eleştiriler karşısında haksızlığa uğradım, hayal
kırıklığı yaşıyorum.


117. Gözlemlerin kayıt edilmesi için kullanılan araçlardan
biri derecelendirme ölçekleridir. Gözlemciler derecelendirme
ölçekleriyle gözledikleri kişinin, ölçekte bulunan
davranışları gösterme sıklığını kayıt ederler.
Gözlem amacıyla derecelendirme ölçeklerinin hazırlanıp
kullanılmasında,
I. Gözlenen özelliklerin sayısı sınırlı tutulmalıdır.
II. Gözlemci gözlem sonuçlarını kimseyle paylaşmayacağı
konusunda önceden gözlenene güvence
vermelidir.
III. Aynı davranış birden çok kişi tarafından gözlenmelidir.
IV. Gözlenen davranışlar açığa vurulmayan duyguları
ortaya çıkarmaya yönelik olmalıdır.
V. Aynı davranış birden fazla gözlenmelidir.
ifadelerinden hangileri dikkate alınmalıdır?
A) I, II, IV B) I, II, V C) I, III, V
D) II, III, IV E) III, IV, V


118. Sınıf rehber öğretmeni öğrencileri arasındaki sosyal
uzaklıkları saptamak amacıyla, sınıfına sosyometri
tekniği uygulamıştır ve sonuçlarını sosyogram üzerinde
göstermiştir. Sosyogramda kızları “daire”, erkekleri
“üçgen” kullanarak ifade etmiş ve şekillerin içine öğrenci
isimlerinin baş harflerini yazmıştır. Ayrıca en
çok birbirini seçen öğrencilerini “düz”, 2. ve 3. düzey
ilişkileri “kesikli çizgiler” kullanarak göstermiş, öğrencilerin
seçimlerini belirtmek için “okların yönlerinden”
yararlanmıştır.
A
B
C
D
E
H
M
F
K
Bu sosyograma ilişkin,
I. Sınıfta ikili ilişkiler bulunmaktadır.
II. Sınıftaki en iyi arkadaşlık C ve H öğrencileri arasındadır.
III. Sınıfta klikler yoktur.
IV. D, lider bir öğrencidir.
V. Cinsiyete bağlı gruplaşmalar gözlenmektedir.
yorumlarından hangilerini yapması durumunda,
sınıf rehber öğretmeni öğrencileri arasındaki ilişkileri
doğru tanımlamış olur?
A) I, III, IV B) I, IV, V C) II, III, IV
D) II, III, V E) III, IV, V



119. Bir okul rehber öğretmeni (psikolojik danışman),
aşağıdaki davranışlardan hangisini gösterirse,
psikolojik danışma ve rehberliğin temel ilkelerinden
olan “gizlilik” ilkesini ihlal etmemiş olur?
A) Etkili bir öğretim ortamı sağlanması amacıyla öğrencilerin
kişisel gelişim dosyalarındaki özel bilgileri
okuldaki öğretmenlerle paylaşmak
B) Sınıf rehber öğretmenine, öğrencisini daha iyi tanıyabilmesi
için öğrenciyle sürdürdüğü psikolojik
danışma oturumlarının içeriğine ilişkin bilgi
vermek
C) Uyarıcı madde kullanan öğrencileri önceden bilgilendirerek,
durumlarına ilişkin ailelerine haber
vermek
D) Şiddete karşı önlem alınması amacıyla mağdur
öğrencilerin yazdıkları otobiyografileri müdüre
göstermek
E) Güvenlerini zedelememek için hiçbir koşulda öğrencilere
ait özel bilgileri başkalarıyla paylaşmamak



120. Farklı alanlardan mezun olmuş öğretmenler rehberlik
ve psikolojik danışmanlık eğitimi almadıkları hâlde
okulların rehberlik servislerinde görevlendirilebilmektedirler.
Bu türden görevlendirmelerle rehberlik servislerinde
çalışan öğretmenlerin hangi problem alanında
etkili olarak hizmet vermesi mümkün değildir?
A) Eğitsel B) Mesleki
C) Kişisel D) Yönlendirici
E) Önleyici




TEST BİTTİ.
CEVAPLAR EKLENTİDEDİR.
Eklenmiş Dosya
Dosya tipi: zip 2008kpsscosegitbilimcevapanahtari.zip (54,7 KB (Kilobyte), 10x kez indirilmiştir)
--------------Tualimforum İmzam--------------
Aksini Belirtmediğim Takdirde Yazdığım Konular ALINTIDIR



Liseler - Anadolu Liseleri - Fen Liseleri

Anaokulu - İlköğretim

Sınav Soruları ve Ders Notları
SERDEM isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
2008, bilimleri, cevaplari, egitim, kpss, kpss eğitim bilimleri 2008 soru ve cevapları, soru, ve


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar son Mesaj
2008 KPSS Eğitim Bilimleri Soru ve Cevapları,KPSS Eğitim Bilimleri Soruları SERDEM Geçmiş Yıllarda Çıkmış Kpss Soruları 1 28.10.18 02:38
Kpss Eğitim Bilimleri Deneme Soru Cevaplar SERDEM Kpss Sınavı Ders Notları 0 26.05.09 06:44
Kpss Eğitim Bilimleri Yaprak Testleri Soru ve Cevapları (Toplam 56 Test) SERDEM Kpss Sınavı Ders Notları 0 26.05.09 06:36
2007 KPSS Lisans Eğitim Bilimleri Soru ve Cevapları, 2007 Lisans Soru ve cevapları SERDEM Geçmiş Yıllarda Çıkmış Kpss Soruları 0 17.05.09 05:32
2006 KPSS Lisans Eğitim Bilimleri Soru ve Cevapları SERDEM Geçmiş Yıllarda Çıkmış Kpss Soruları 0 17.05.09 05:07


Bütün Zaman Ayarları WEZ +3 olarak düzenlenmiştir. Şu Anki Saat: 06:47 .


Powered by vBulletin Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0 RC 2