tualimforum.com  

Geri git   tualimforum.com > KÜLTÜR VE SANAT > Biyografiler > Şairlerin Hayatı ( Biyografileri )
Kayıt ol Yardım Üye Listesi Ajanda Bugünki Mesajlar

Şairlerin Hayatı ( Biyografileri ) Türk ve yabancı şairlerin hayatları ( Biyografileri )


Konu Bilgileri
Konu Başlığı
Melih Cevdet Anday Hayatı ( Biyografisi )
Konudaki Cevap Sayısı
1
Şuan Bu Konuyu Görüntüleyenler
 
Görüntülenme Sayısı
2106

Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler
Alt 04.02.08, 16:47   #1 (permalink)
Kullanıcı Profili
Administrator
 
Deniz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Kullanıcı Bilgileri
Üyelik tarihi: Jan 2008
Nerden: İzmir
Mesajlar: 1.288
Konular: 433
Puan Grafiği
Rep Puanı:2786
Rep Gücü:20
RD:Deniz has a reputation beyond reputeDeniz has a reputation beyond reputeDeniz has a reputation beyond reputeDeniz has a reputation beyond reputeDeniz has a reputation beyond reputeDeniz has a reputation beyond reputeDeniz has a reputation beyond reputeDeniz has a reputation beyond reputeDeniz has a reputation beyond reputeDeniz has a reputation beyond reputeDeniz has a reputation beyond repute
Teşekkür

Ettiği Teşekkür: 48
121 Mesajına 160 Kere Teşekkür Edlidi
:
Arrow Melih Cevdet Anday Hayatı ( Biyografisi )

Hayatı :

1915 yılında İstanbul'da doğdu. İlkokulu, Fenerbahçe Taş Mektep'te, ortaokulu Kadıköy Sultanisi'nde okudu. Babasının görevi nedeniyle, Ankara'ya gitti. Ankara Gazi Lisesi'nden mezun olduktan sonra, Ankara Hukuk Fakültesi'ne ardından Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesine devam ettiysede öğrenimini yarıda bıraktı. Sosyoloji öğrenimi için Belçika'ya giden Anday ; 2. Dünya Savaşı'nın çıkması nedeniyle, Türkiye'ye döndü. Milli Eğitim Bakanlığı Yayın Müdürlüğü'nde danışman , Ankara Kitaplığı'nda memur olarak çalıştı. Akşam,Tercüman, Tanin, Büyük Gazete ve Cumhuriyet gazetelerinde; deneme yazıları yazdı. Aynı gazetelerde fıkra yazarlığı, sanat sayfası yöneticiliği yapan yazan Anday, ilk şiirlerini '' Varlık '' dergisinde yayımladı. Gazi Lisesi'ndeki arkadaşları ( Orhan Veli ve Oktay Rıfat ) ile Garip hareketini başlatmıştır. İstanbul Belediye Konservatuarı fonetik- diksiyon öğretmeni olarak görev yaptı. TRT Yönetim Kurulu'nda görev alan Anday, UNESCO Genel Merkezi Kültür Müşaviri olarak Paris'e gitti. Ancak hükümet değişince geri çağrıldı. Tercümeleri ve sayısız romanı bulunan yazar, emekli olduktan sonra hastalandı. Solunum ve böbrek yetmezliği sonucu Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastahanesi'nde, 87 yaşında yaşama veda etti.

Eserleri :

Mikado'nun Çöpleri - ( Oyun-1967-1968 İlhan İskender Armağanı )
Gizli Emir- ( TRT 1970- Sanat Ödülleri Roman Armağanı )
Buz Sarayı - ( Tarjel Vesaas'tan çeviri - 1973 Yılı TDK Çeviri Ödülü )
Teknenin Ölümü- ( 1976 Yeditepe Şiir Armağanı )
Sözcükler - ( 1978- Sedat Simavi Vakfı Edebiyat Ödülü )
Ölümsüzlük Ardında Gılgamış - ( 1981 İş Bankası Büyük Ödülü )

ŞİİRLERİ :
Garip- ( O.Veli ve O. Rıfat'la birlikte )
Rahatı Kaçan Ağaç
Telgrafhane
Yanyana
Kolları Bağlı Odysseus
Göçebe Denizin Üstünde

ROMANLARI :
Felsefesiz Yaşamak
Aylaklar
İsa'nın Güncesi
Raziye
OYUN:
İçerdekiler
Dört Oyun

DENEME - GEZİ :
Doğu- Batı
Konuşarak
Gelişen Komedya
Sovyet Rusya, Azerbeycan, Özbekistan, Bulgaristan, Macaristan
Yeni Tanrılar
Sosyalist Bir Dünya
Dilimiz Üzerine Konuşmalar
Maddecilik ve Ülkücülük
Yasak
Paris Yazıları
--------------Tualimforum İmzam--------------
Deniz
Deniz isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 27.06.09, 20:40   #2 (permalink)
Kullanıcı Profili
Gamma Üye
 
İpek - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Kullanıcı Bilgileri
Üyelik tarihi: Feb 2008
Nerden: Mersin
Mesajlar: 1.271
Konular: 1076
Puan Grafiği
Rep Puanı:3790
Rep Gücü:0
RD:İpek has a reputation beyond reputeİpek has a reputation beyond reputeİpek has a reputation beyond reputeİpek has a reputation beyond reputeİpek has a reputation beyond reputeİpek has a reputation beyond reputeİpek has a reputation beyond reputeİpek has a reputation beyond reputeİpek has a reputation beyond reputeİpek has a reputation beyond reputeİpek has a reputation beyond repute
Teşekkür

Ettiği Teşekkür: 71
210 Mesajına 272 Kere Teşekkür Edlidi
:
Arrow Melih Cevdet Anday Biyografisi,Melih Cevdet Anday Hayatı,Melih Cevdet Anday Kimdir?

Melih Cevdet Anday Biyografisi,Melih Cevdet Anday Hayatı,Melih Cevdet Anday Kimdir?

Melih Cevdet Anday (1915 - 2002)
Türk şair, romancı ve deneme yazarı. Çağdaş Türk şiirinin önde gelen temsilcilerindendir.

İstanbul’da doğdu. Babası avukattı. 1931′de Kadıköy Ortaokulu’nu, 1936′da Ankara Gazi Lisesi’ni bitirdi. Önce Ankara Hukuk Fakültesi’ne, sonra Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi’ne girdiyse de, devam etmedi. 1938 yılında sosyoloji öğrenimini için Belçika’ya gitti. Burada kısa bir süre kaldıktan sonra, II. Dünya Savaşı nedeniyle yurda döndü. 1942′den başlayarak Ankara’da Milli Eğitim Bakanlığı Yayın Müdürlüğü’nde danışmanlık, Ankara Kitaplığı’nda memurluk ve gazetecilik yaptı. 1951′de İstanbul’da Akşam gazetesinde çalışmaya başladı. Tercüman, Büyük Gazete, Tanin ve Cumhuriyet gazetelerinde fıkra yazarlığı, sanat sayfası yöneticiliği yaptı, denemeler yazdı. 1954′ten başlayarak İstanbul Belediye Konservatuvarı Tiyatro bölümünde fonetik-diksiyon öğretmenliği yaptı, buradan 1977 yılında emekli oldu. 1964-1969 yılları arasında TRT Yönetim Kurulu’nda çalıştı. 1979′da UNESCO Genel Merkezi kültür müşaviri olarak Paris’e gitti. Hükümet değişince geri çağrıldı. 1983 yılında Cumhuriyet gazetesinde haftalık denemelerini sürdürmekteydi.

Melih Cevdet Anday önce Mikado’nun Çöpleri adlı oyunuyla 1967-1968 İlhan İskender Armağanı’nı aldı. Arkasından, Gizli Emir adlı romanıyla TRT 1970 Sanat Ödülleri Roman Armağanı’nı kazandı. Bunu Tarjel Vesaas’dan çevirdiği Buz Sarayı romanıyla TDK 1973 Çeviri Ödülü izledi. Teknenin Ölümü adlı şiir kitabıyla 1976 Yeditepe Şiir Aramağanı’nı, Sözcükler adlı kitabıyla da 1978 Sedat Simavi Vakfı Edebiyat Ödülü’nü, Ölümsüzlük Ardında Gılgamış’la da 1981 İş Bankası Ödülü’nü aldı.

Melih Cevdet Anday şiire lise sıralarında başladı. Gazi Lisesi’nden arkadaşları Orhan Veli ve Oktay Rıfat’la birlikte ilk şiir denemelerini bu yıllarda yaptı. Daha sonraları “Garip” hareketi çevresinde oluşacak beraberliklerinin temeli böylece atılmış oldu. Daha lise öğrencisiyken Sesimiz adlı duvar gazetesinde edebiyata ilgileri iyice belirmişti. Anday’ın ilk şiiri 1936 yılında Varlık’ta yayımlanan “Ukte” oldu. Aynı dergide bir iki yıl yer alan ve dönemin egemen şiir tutumuna öykünen şiirlerinden sonra, 1938′den başlayarak ölçü ve uyak kurallarına boyun eğmeyen şiirlerini yayımlamaya başladı. Varlık dergisinde birlikte yaptıkları bir çıkışla, Orhan Veli, Oktay Rıfat ve Melih Cevdet Türk şiirine yeni bir anlayış getirdiler. Kentte yaşayan küçük insanların sorunlarını lirizme, ahenge, sese sırt çeviren bir sadelik içinde ele alıyor, şiire girmez denilen konulara, sözcüklere özellikle ağırlık veriyorlardı. Yaptıkları denemeler edebiyat çevrelerinde büyük ilgiyle karşılandı, tartışmalara yol açtı. 1941′de çıkardıkları Garip adıl kitapta Orhan Veli’nin imzasıyla bu yeni anlayışın temel ilkeleri şöyle açıklandı: “Şiir, bütün özelliği edasında olan bir söz sanatıdır.” Bu yazıda, ölçü ve uyak sınırlamalarını kırmak, şairanelikten kurtulmak, halkın beğenisini arayıp bulmak, klasik biçimlere başvurmamak, dize düşkünlüğünden kurtulup şiirde bütünlüğe yönelmek gibi ilkeler öneriliyordu. Garip hem büyük bir ilgi ve sevgi yarattı, hem de yergiye, hatta alaylara konu oldu. Ancak Türk şiirinin genel çizgisi içinde, geleceğe uzanacak bir atılım yapılmış, şiiri kuşatan kimi kısıtlamalar sökülüp atılmıştı. Melih Cevdet Anday’ın bu dönemde, Garipçiler’in hep birlikte karşı çıktıkları şairaneliğe yatkın yönlerini bütünüyle örtmediği gözlenir. Garip’ten beş yıl sonra çıkardığı Rahattı Kaçan Ağaç’ta toplumda gördüğü yoksulluk, haksızlık gibi olgulara ince bir yergiyle karşı çıkarken, bir yandan da uyak kullanarak geleneksel Türk şiiriyle uzak bağlar kurmaktan çekinmez.

Anday, 1947-1949 döneminde yayımladıkları Yaprak dergisindeki şiirlerinden oluşan Telgrafhane adlı kitabında toplumsal sorunlara bağlı konuları işlemeye daha da ağırlık verir. Bu şiirlerde dil alabildiğine yalınlaşmış, büyük kent insanının günlük konuşmalarındaki kimi deyimlerden bol bol yararlanılmıştır. Ölçü, uyak, “Garip” şiirinde dışlanan söz sanatları da yeniden şiir kurmakta yararlanılan öğeler arasına girmiştir. Bu dönemin en başarılı şiirlerinden biri olan “Tohum”da ölçü ile uyağa büyük önem verilir. Ayrıca, bütün şiir yarı gizli bir simgeyi yüklenir.

1956 yılında yayımlanan Yanyana’daki şiirlerin bu doğrultuda ilerlediği görülür. Şiire geleneksel biçimler ağırlıkla girmiş, şiir dokusuna uyaklar egemen olmuştur. Alay, ince yergi, lirizm, coşku yan yanadır. Kullanılan sözcüklerde de bir değişme göze çarpar. Önceki dönemin ağaç, deniz, bitki vb. somutluklarının yanı sıra, çağ, dünya, yeryüzü, doğa gibi soyut kavramlar kullanılmaya başlanmıştır. Şair artık belirli düşünceler üzerine araştırma yaparken, biçimin kusursuzluğuna iyiden iyiye özen göstermektedir. Süregiden bu değişim üzerine düşünürken, “Garip” anlayışının 1950-1955 döneminde, özellikle şiire yeni başlayanlar arasında olağanüstü yaygın bir etkisi olduğunu, bir zamanların yeniliğinin artık iyice eskitildiğini de gözönünde tutmak gerekir. Gerçekten de dönemin dergi sayfaları bu şiirin kötü kopyalarıyla dolmuş, şiir giderek yalnızca küçük olayların basit bir dille aktarıldığı, bütün gücü az sayıdaki dizelerin içine sıktırılmış küçük bir buluşta olan bir tür haline gelmişti. Bütünüyle birbirine benzeyen bu şiirlerin altında imza olmasa, kimin yazdığını çıkarmak nerdeyse olanaksızdı.

Melih Cevdet Anday, son kitabının üzerinden uzunca bir zaman geçtikten sonra, 1963′de Kolları Bağlı Odysseus’u yayımladığında edebiyat çevrelerinde belirgin bir şaşkınlık görüldü. Daha öncenin açık, anlamını kolay ileten, tadına kolay varılan şiirinin yerini, konusunu mitolojiden alan, kapalı, tadına güç varılan bir şiir almıştı. İnsanoğlunun doğa karşısında gelişimini, “Neredeyiz? Nereden geliyoruz? Bütün müyüz, parça mıyız?” gibi zamana bağlı olmayan sorularla irdeleyen “zamansız” bir şiir.

Kolları Bağlı Odysseus ve ardından gelen Göçebe Denizin Üstünde ile Teknenin Ölümü bir arada düşünüldüğünde, Anday’ın toplumsal sorunları aktarma ve uyarma gibi daha önce şiirinde yer alan kimi görevleri düzyazıya aktarıp, salt düşünsel bir şiire ulaşmak istediği görülür. Gerçekten de, 1960 sonrasında hem Türkiye genelinde, hem Türk şiir ortamında çok şey değişmiş, daha önceleri şiirin sözcülük etmeye çabaladığı kimi konular başka uzmanlık dalları tarafından gündeme getirilip tartışılmaya başlanmıştır. Anday’ın kendisi de deneme ve makaleleriyle bu tartışmalara katılabilmekte, görüşlerini bildirebilmektedir. Öte yandan şiirinin bünyesine uymayan konuları, insanlararası durumları 1965′ten sonra yayımlanmaya başlandığı romanlarında ele alabilmekte, oyunlarında çağdaş insanın yerleşik değerlerle ve düzenle çatışmasını irdeyebilmektedir. Böylelikle şiir artık kimi görüşleri aktarmak ve yaymak yerine; yaşam, doğa, dünya, tarihsellik gibi felsefenin yüzyıllar boyu uğraştığı konularda yoğunlaşmak olanağını yakalamıştır. Felsefeye bile öncülük edebilecek, biçim yönünden kusursuz, anlam yönünden okudukça derinleşen bir şiire ulaşılmıştır.

Anday’ın şairliği, tüm şiirlerinin derlendiği Sözcükler’de de görülebileceği gibi durmadan gelişmiş sürekli bir gelişme göstermiştir. Yapıtları Rusça, Fransızca, İngilizce, Bulgarca, Yunanca’ya, Sırp ve Polonya dillerine çevrilmiş; UNESCO’nun Courrier dergisi 1971 yılında onu Cervantes, Dante, Tolstoy, Unamuno, Seferis ve Kawabata düzeyinde bir edebiyat adamı olarak gördüğünü açıklamıştır.

Başlıca Yapıtları:

Şiir:
Garip, (O.Veli ve O.Rıfat’la birlikte),1941; Rahatı Kaçan Ağaç, 1946; Telgrafhane, 1952; Yanyana, 1956; Kolları Bağlı Odysseus, 1963; Göçebe Denizin Üstünde, 1970; Teknenin Ölümü, 1975; Sözcükler, 1978; Ölümsüzlük Ardında Gılgamış, 1981. Roman: Aylaklar, 1965; Gizli Emir, 1970; İsa’nın Güncesi, 1974; Raziye, 1975. Oyun: İçerdekiler, 1965; Mikado’nun Çöpleri, 1967; Dört Oyun, 1972. Deneme, gezi: Doğu-Batı, 1961; Konuşarak, 1964; Gelişen Komedya, 1965; Sovyet Rusya, Azerbaycan, Özbekistan, Bulgaristan, Macaristan, 1965; Yeni Tanrılar, 1974; Sosyalist Bir Dünya, 1975; Dilimiz Üstüne Konuşmalar, 1975; Maddecilik ve Ülkücülük, 1977; Yasak, 1978; Paris Yazıları, 1982.

Çiftlikteki Gece

Ot almaya gittikti Kalver çiftliğine
On araba, ne güzeldi kıyının elma rengi
İkindiye doğru kızardıkça kızarmış
Yoksul köylerin sessizliği de katıldı
Akşamın dar yolunda bize
Susup kalmıştık tüylü harupların
Ve kederin çiti boyunca garip
Derken türkü çağırmaya başladı asker
Uyanan güzel bir deniz rüzgârı gibi
Yarım bir sevinç gibi gökyüzünden inen
Şaşkın bir kuş gibi ardımız sıra koşar
Gecenin sarnıcına düştü boş bir yıldız
Çam kozalağı gibi gümbürtüyle
Atlarımızın kusursuz sessizliğinde
Yaşlı zeytinlerin altından girdik
Ölmüş ot kokulu çiftliğe, sıcak
Sonra çözdük hayvanları, bıraktık
Uçsuz bucaksız otlağa karanlıkta
Arabada, samanların üstünde yattım
Ya atlar çekip giderse, unutmam
Uykumda onlarla otladım
Gözüm ve dudağım şişmişti sabahleyin
Ağulu otlak sineği ısırmış
Ağzımda çıtır çıtır saman
Baktım, kırk adım ötemizde atlar
Ala ala kırk adım yol almışlar
Uzun gecenin uykusuz otunda

(Ölümsüzlük Ardında Gılgamış, 1981)
İpek isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
anday, biyografisi, cevdet, hayati, melih, melih cevdet anday, melih cevdet anday biyografi, melih cevdet anday biyografisi, melih cevdet anday hakkında, melih cevdet anday hakkında bilgi, melih cevdet anday hayatı, melih cevdet anday kim, melih cevdet anday kimdir, melih cevdet anday özgeçmişi, melih cevdet anday yaşamı


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar son Mesaj
Melih Ekener Biyografisi - Melih Ekener Kimdir - Melih Ekener Hayatı - Melih Ekener Y Serap Tiyatrocuların Hayatı ( Biyografisi ) 0 22.09.14 10:37
Melih Gümüşbıçak Biyografisi - Melih Gümüşbıçak Kimdir - Melih Gümüşbıçak Hayatı Kartal Diger Ünlülerin Biyografileri 0 05.02.13 17:37
Cevdet Bağca Hayatı-Cevdet Bağca Biyografisi-Cevdet Bağca Kimdir? Okyanus Özgün Müzik Şarkıcılarının Hayatları ( Biyografileri ) 0 25.11.09 20:11
Melih Cevdet Anday-Geçmişin Geleceği SERDEM Türk Edebiyatından Kitap Özetleri 0 24.08.08 11:35
Melih Cevdet Anday Şiirleri Deniz Türk Şairlerin Şiirleri 26 13.02.08 08:46


Bütün Zaman Ayarları WEZ +3 olarak düzenlenmiştir. Şu Anki Saat: 06:32 .


Powered by vBulletin Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0 RC 2