Tekil Mesaj gösterimi
Alt 18.11.08, 19:42   #2 (permalink)
Kullanıcı Profili
Renklerin Dansı
Delta Üye
Kullanıcı Bilgileri
Üyelik tarihi: Nov 2008
Mesajlar: 561
Konular: 497
Puan Grafiği
Rep Puanı:1952
Rep Gücü:0
RD:Renklerin Dansı has a brilliant futureRenklerin Dansı has a brilliant futureRenklerin Dansı has a brilliant futureRenklerin Dansı has a brilliant futureRenklerin Dansı has a brilliant futureRenklerin Dansı has a brilliant futureRenklerin Dansı has a brilliant futureRenklerin Dansı has a brilliant futureRenklerin Dansı has a brilliant futureRenklerin Dansı has a brilliant futureRenklerin Dansı has a brilliant future
Teşekkür

Ettiği Teşekkür: 3
26 Mesajına 86 Kere Teşekkür Edlidi
:
Standart Saz üslubu

SAZ ÜSLUBU

Osmanlı sanatının klasik çağını biçimlendiren sanatçılardan biri 16. yy ikinci yarısındaki eserlerini bildiğimiz Şahkulu’dur. Adı 1520 tarihli Ehl-i Hiref maaş defterlerinde saptanan Şahkulu’nun Tebriz’den geldiği, Amasya’da bir süre kaldıktan sonra İstanbul’a geçtiği bilinir. Çalışmaları Kanuni tarafından beğenilmiş, nakkaş başı olarak görevlendirilmiş, İran tasvir özelliklerini öğrencilerine aktarmıştır. Tasvirlerini Kara Memi ve Alican şeklinde imzalayan sanatçılar Şahkulu’nun öğrencileridir. Peri resimleriyle ünlenmiş olan Velican da aynı üslubun temsilcisidir. Albümlerde toplanmış olan saz üslubundaki resimler, siyah mürekkep ve fırça ile, boyanmamış zeminli kağıt üzerine yapılmıştır. Çalışmalar İslam sanatında 14 ve 15. yüzyıllara kadar inen bir resim geleneğine bağlanır. Konturların ön planda olduğu bu gelenek 18. yy Osmanlı kaynaklarında “saz üslubu” veya “saz yolu” adıyla geçer.
İran üzerinden gelen Uzakdoğu motiflerini içeren saz üslubu Osmanlı nakkaşhanesinin müzehhipleri ve musavverlerince, minyatür üslubunda ayrı bir kol halinde uygulanmıştır.
— Bitkisel bezemeler: sivri uçlu kıvrık hançer yaprakları, Çin tarzında stilize çiçekler olan hatayiler
— Efsanevi hayvanlar: Ejder, simurg (zümrüd-ü anka kuşu), chilin
— Orman hayvanları: Aslan, kaplan, fil, geyik, tavşan
— Kuşlar: sülün, turna
Ve
Periler bu konuda çalışan sanatçıların severek işledikleri motiflerdir. Saz üslubundaki ejder tasvirleri doğa ile ilgili motif ve simgelerle dolgulandırılmış alanlarda devinim halinde gösterilmiştir. Ejder-simurg mücadelesi ile simgeselleştirilen “karşıt güçlerin savaşı” kavramı sık görülen temalardandır. Detaylarıyla ince bir zevkin ürünü olan peri resimleri de Uygur-Selçuklu giysi ve yüz özelliklerini yansıtır. Saz üslubundaki çiçek ve dal resimleri de üslubun karakteristiği olan hançer yapraklarıyla öne çıkar.
Topkapı sarayı sünnet odası cephesindeki çini panolarındaki desenlerin de Şahkulu ve öğrencileri tarafından tasarlandığı düşünülmektedir.

Renklerin Dansı isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla