tualimforum.com  

Geri git   tualimforum.com > GÖRSEL SANATLAR > Sanat Tarihi ve Evreleri > Türk Sanat Tarihi
amp;markreadhash=guest" rel="nofollow">Bütün Forumları okunmuş kabul etrel="nofollow">Bütün Forumları okunmuş kabul et
Kayıt ol Yardım Üye Listesi Ajanda Arama Bugünki Mesajlar Bütün Forumları okunmuş kabul et

Türk Sanat Tarihi Türk Sanat Tarihi ile ilgili detaylı bilgiler ve faydalı dökümanlar...


Konu Bilgileri
Konu Başlığı
Mehmet Siyah Kalem Ekolü
Konudaki Cevap Sayısı
1
Şuan Bu Konuyu Görüntüleyenler
 
Görüntülenme Sayısı
1133

Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler
Alt 18.11.08, 20:41   #1 (permalink)
Kullanıcı Profili
Delta Üye
Kullanıcı Bilgileri
Üyelik tarihi: Nov 2008
Mesajlar: 561
Konular: 497
Puan Grafiği
Rep Puanı:1952
Rep Gücü:0
RD:Renklerin Dansı has a brilliant futureRenklerin Dansı has a brilliant futureRenklerin Dansı has a brilliant futureRenklerin Dansı has a brilliant futureRenklerin Dansı has a brilliant futureRenklerin Dansı has a brilliant futureRenklerin Dansı has a brilliant futureRenklerin Dansı has a brilliant futureRenklerin Dansı has a brilliant futureRenklerin Dansı has a brilliant futureRenklerin Dansı has a brilliant future
Teşekkür

Ettiği Teşekkür: 3
26 Mesajına 86 Kere Teşekkür Edlidi
:
Arrow Mehmet Siyah Kalem Ekolü

MEHMET SİYAH KALEM EKOLÜ

“Mehmet Siyah Kalem gurubu içinde ele alınan resimler, bazılarının üzerindeki – sonradan atıldığı anlaşılan – imzadan ötürü bu adla anılır. Türkistan’da yapılmış olduğu kabul edilen Topkapı Sarayındaki bu resimler içinde sultanın iki portresinin bulunduğu “Fatih Albümü” adlı derlemede yer alır. Çeşitli çevre ve dönemlerden gelen eserlerin arasında yer alan resimlerdeki figürler belli bir biçim değerine sahiptir. Koyu ve az sayıda renk kullanılarak yapılmış olan resimlerin bir kısmı rulolardan kesilerek albüme yerleştirilmiştir. Resimlerin bazıları ipek, bazıları da kaba Çin kâğıdına yapılmıştır. Bilim adamlarının Şamanizm dünyasını yansıttığı konusunda birleştikleri resimlerde kuvvetli bir Çin sanatı etkisi egemendir. Resimler Asya kültür ortamında yaşamış insanların gündelik hayatını yansıtır. Göçerler, sıradan insanlar, dervişler, Budistler, şamanlar, Hıristiyan keşişler ve doğaüstü varlıkların oluşturduğu sürekli hareket halindeki toplumsal sahneler söz konusudur.
Mehmet Siyah Kalem adı altında bir araya toplanan resimlerle ilgili stilistik ve ikonografik araştırmalar:
- Bunların tek bir sanatçıya ait olmadıklarını
- Benzerliklerin aynı ekole mensup sanatçılardan kaynaklandığını
- Resimlerin Topkapı sarayında I. Ahmet döneminde (1603–1617) albüm haline getirilmelerinden sonra çizgisel üsluplarından dolayı bu isim altında toplandıkların
- 14.-15. yüzyıllarda Türkistan’da yapıldıklarını gösterir.
Resimler genel olarak:
1- Göçebe hayatını yansıtan günlük yaşam sahneleri
2- Devlerin ve demonların (cinler) yer aldığı soyut tasvirler olmak üzere iki konuya yer verilir. Günlük yaşam sahneleri büyük bir gerçekçiliği, soyut tasvirler ise olağanüstü bir hayal gücünü yansıtır.

Görüldüğü Osmanlı sarayına sadece batı etkileri değil doğu etkileri de minyatür sanatına geçmiştir. Fatih’in Akkoyunlularla siyasi ilişkileri Şiraz, İsfahan ve Tebriz gibi tasvir sanatında ileri gitmiş şehirlerdeki sanatçıları İstanbul’a çekmiştir.
Osmanlı devrinde minyatür sanatı sarayın beğenisi ve koruyuculuğu altında gelişir. 16. yüzyılda saray için çalışan sanatçı ve zanaatçıların oluşturduğu Ehl-i Hiref teşkilatının çoğunluğunu nakkaşlar oluşturuyordu. Bu kişiler sanatın tüm kollarında yaratılan üslupları ve motifleri yaratmıştır. İmparatorluğun çeşitli bölgelerinden gelerek saray nakkaşhanesinde toplanan nakkaşlar ortak bir form dili ve desen repertuarı yaratarak klasik Osmanlı sanatının oluşumunu belirlemiştir.

Renklerin Dansı isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 18.11.08, 20:42   #2 (permalink)
Kullanıcı Profili
Delta Üye
Kullanıcı Bilgileri
Üyelik tarihi: Nov 2008
Mesajlar: 561
Konular: 497
Puan Grafiği
Rep Puanı:1952
Rep Gücü:0
RD:Renklerin Dansı has a brilliant futureRenklerin Dansı has a brilliant futureRenklerin Dansı has a brilliant futureRenklerin Dansı has a brilliant futureRenklerin Dansı has a brilliant futureRenklerin Dansı has a brilliant futureRenklerin Dansı has a brilliant futureRenklerin Dansı has a brilliant futureRenklerin Dansı has a brilliant futureRenklerin Dansı has a brilliant futureRenklerin Dansı has a brilliant future
Teşekkür

Ettiği Teşekkür: 3
26 Mesajına 86 Kere Teşekkür Edlidi
:
Standart Saz üslubu

SAZ ÜSLUBU

Osmanlı sanatının klasik çağını biçimlendiren sanatçılardan biri 16. yy ikinci yarısındaki eserlerini bildiğimiz Şahkulu’dur. Adı 1520 tarihli Ehl-i Hiref maaş defterlerinde saptanan Şahkulu’nun Tebriz’den geldiği, Amasya’da bir süre kaldıktan sonra İstanbul’a geçtiği bilinir. Çalışmaları Kanuni tarafından beğenilmiş, nakkaş başı olarak görevlendirilmiş, İran tasvir özelliklerini öğrencilerine aktarmıştır. Tasvirlerini Kara Memi ve Alican şeklinde imzalayan sanatçılar Şahkulu’nun öğrencileridir. Peri resimleriyle ünlenmiş olan Velican da aynı üslubun temsilcisidir. Albümlerde toplanmış olan saz üslubundaki resimler, siyah mürekkep ve fırça ile, boyanmamış zeminli kağıt üzerine yapılmıştır. Çalışmalar İslam sanatında 14 ve 15. yüzyıllara kadar inen bir resim geleneğine bağlanır. Konturların ön planda olduğu bu gelenek 18. yy Osmanlı kaynaklarında “saz üslubu” veya “saz yolu” adıyla geçer.
İran üzerinden gelen Uzakdoğu motiflerini içeren saz üslubu Osmanlı nakkaşhanesinin müzehhipleri ve musavverlerince, minyatür üslubunda ayrı bir kol halinde uygulanmıştır.
— Bitkisel bezemeler: sivri uçlu kıvrık hançer yaprakları, Çin tarzında stilize çiçekler olan hatayiler
— Efsanevi hayvanlar: Ejder, simurg (zümrüd-ü anka kuşu), chilin
— Orman hayvanları: Aslan, kaplan, fil, geyik, tavşan
— Kuşlar: sülün, turna
Ve
Periler bu konuda çalışan sanatçıların severek işledikleri motiflerdir. Saz üslubundaki ejder tasvirleri doğa ile ilgili motif ve simgelerle dolgulandırılmış alanlarda devinim halinde gösterilmiştir. Ejder-simurg mücadelesi ile simgeselleştirilen “karşıt güçlerin savaşı” kavramı sık görülen temalardandır. Detaylarıyla ince bir zevkin ürünü olan peri resimleri de Uygur-Selçuklu giysi ve yüz özelliklerini yansıtır. Saz üslubundaki çiçek ve dal resimleri de üslubun karakteristiği olan hançer yapraklarıyla öne çıkar.
Topkapı sarayı sünnet odası cephesindeki çini panolarındaki desenlerin de Şahkulu ve öğrencileri tarafından tasarlandığı düşünülmektedir.

Renklerin Dansı isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
ekolu, kalem, mehmet, siyah


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar son Mesaj
Rüyada Siyah Görmek - Rüyada Siyah Görmek Açıklaması ve Yorumu - Siyah Rüya Tabiri Tarot N-O-Ö-P-R-S-Ş ile Başlayan Rüya Tabirleri 1 17.06.19 10:04
Kahve Falında Kalem Görmek Ne Demektir - Kahve Falında Kalem Anlamı ve Açıklaması Tarot Kahve Falı 1 11.11.17 00:16
Rüyada Kalem Görmek - Rüyada Kalem Görmek Açıklaması ve Yorumu - Kalem Rüya Tabiri Tarot H-I-İ-J-K-L-M ile Başlayan Rüya Tabirleri 0 16.11.12 03:58
Mai ve Siyah Roman Özeti - Halit Ziya Uşaklıgil Mai ve Siyah Kitap Özeti SERDEM Türk Edebiyatından Kitap Özetleri 0 10.10.12 00:16
Siyah Abiye Modeli - Siyah Gece Elbisesi ASYA Bayan Modası 0 11.10.10 18:20


Bütün Zaman Ayarları WEZ +3 olarak düzenlenmiştir. Şu Anki Saat: 10:43 .


Powered by vBulletin Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0 RC 2